Alumni-intervju: Sondre Sanden Tørdal

Nå som jeg jobber for meg selv i egen bedrift liker jeg friheten til å bestemme selv over hva og hvordan ting skal utføres. Denne friheten og følelsen av å kunne påvirke egen hverdag i den retningen en selv ønsker er helt fantastisk.

Sondre Sanden Tørdal

Grunnlegger og daglig leder av MotionTech AS

Navn: Sondre Sanden Tørdal

Utdannelse: Bachelor, master og doktorgrad i Mekatronikk

Stilling: Grunnlegger og daglig leder av MotionTech AS (www.motiontech.no)

Hva er dine beste minner fra studietiden i Grimstad?

Grimstad bringer frem mange minner, heldigvis er det nesten utelukkende gode minner. Spesielt kommer jeg nok til å huske dagen jeg fikk tildelt vitnemål for master i Mekatronikkfaget og på toppen av det fikk tildelt prisen for årets masteroppgave. Resten av kvelden gikk med til å feire dagen sammen med gode studentvenner ute på byen i god studenterånd.

Hva var grunnlaget for ditt studievalg ved UiA?

Har etter hvert lært meg at livet ofte er bestemt av tilfeldigheter, og at valget havnet på UiA er resultatet av en rekke tilfeldigheter for min del. Men det skal å sies at jeg har en onkel som jeg har sett mye opp til som barn og ungdom. Han har også studert Mekatronikk i Grimstad, så det kan ha noe å si.

Hva liker du best med jobben din?

Nå som jeg jobber for meg selv i egen bedrift så må det være friheten til å bestemme selv over hva og hvordan ting skal utføres. Å drive for seg selv medfører en del usikkerhet, og man vet jo ikke om man har kunder etter at kontrakten vi nå jobber på er ferdig, men det er en del av gamet. Faktisk så er det litt befriende å ikke vite helt, det får en til å tenke mer på hvilke muligheter man har. Noen ganger føler jeg at en faktisk blir mer kreativ til å finne løsninger når ting ikke er for sikkert og forutsigbart. Denne friheten og følelsen av å kunne påvirke egen hverdag i den retningen en selv ønsker er helt fantastisk.

Hvilken del av UiA sine studier har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Jeg studerte mekatronikk som i og for seg i hovedsak er teknisk rettet mot matematikk og fysikk. Nå som jeg driver eget selskap får jeg mye nytte av denne kunnskapen i form av at vi selger spisskompetanse på områder hvor nettopp matematikk og fysikk er helt grunnleggende for å lage gode løsninger for kunden. Slik sett vil jeg si at grunnleggende kunnskaper som disse i kombinasjon med mye selvlært programmering har vært avgjørende for det jeg gjør rent teknisk i dag. Utover det har kunnskapen og metoder for å tilegne seg ny kunnskap igjennom studietiden vært helt avgjørende for å kunne sette seg inn i nye problemer som jeg daglig hanskes med nå, alt fra regnskap og lover og regler rundt ansettelser osv. krever at man kan lese og sortere informasjon effektivt. Dette lærte jeg som student ved UiA.

Hva er ditt forhold til nettverk og nettverksbygging?

Jeg har vel aldri hatt ett bevist forhold til dette med å nettverke, men jeg er av den sosiale typen så har likevel knyttet til meg en del kontakter i løpet av studietiden som jeg nyter godt av den dag i dag. Min nye tilværelse i egen bedrift gjør at jeg nå har fått ett mer bevist forhold til det å nettverke, noe som er litt nytt for meg, men heldigvis lærer jeg raskt. Så om du ser meg og lurer på hva vi driver med i MotionTech så er det bare å stoppe meg å si hei. Alltid trivelig med en prat!

Tips til nyutdannede:

Som arbeidsgiver ville jeg vært interessert i hva du kan og da kanskje spesielt i forhold til stillingen du har søkt på. Bruk tid på å finne ut dette, og forbered deg godt til ett eventuelt intervju. Personlig så øver jeg foran speilet. Lag en liste med noen spørsmål som du tror kan komme opp på intervjuet, og svar på disse høyt mens du ser deg selv gjøre dette i speilet.

Og husk, erfaring er ikke alt, du er nyutdannet, og forhåpentligvis skal nettopp din nye kunnskap bli “den nye vinen”!