Alumni-intervju: Jo Hylje Rasmussen

Utdannelse: Bachelor i Ingeniørfag, Fornybar Energi

Uteksaminert: 2014

Stilling: Prosjektleder i GK-Inneklima Enterprise

Hva er dine beste minner fra studietiden i Grimstad?

De beste minnene fra studietiden i Grimstad må være et sosialt og inkluderende studentmiljø med mye moro. Studietur til Danmark, jobb med linjeforeningen LiFE, men også flere sosiale arrangementer. Vil også trekke frem GSI Grizzlies Lacrosse hvor jeg fikk minner og venner for livet.

Hvorfor valgte du å studere fornybar energi?

Jeg startet på fornybar energi for å studere en fremtidsrettet studie, med spennende temaer og problemstillinger.

Hvordan ser en normal arbeidshverdag ut for deg?

Jeg jobber som Prosjektleder i GK-Inneklima Enterprise. En vanlig arbeidshverdag for meg handler om å følge opp mine prosjekter administrativt og ute på byggeplassen. Det gjør at jeg har en veldig variert arbeidsdag, hvor jeg har dager på kontoret med prosjektoppfølging i form av innkjøp, økonomi, og kvalitetsoppfølgning, mens andre dager går med til byggemøter, befaringer, problemløsninger på byggeplass.

Hvilken del av studiene har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Det jeg har hatt mest nytte av er definitivt bachelor-oppgaven. Denne var både faglig relevant mot bransjen jeg jobber i dag, men ga også et godt innblikk i arbeidslivet. Jeg vil også trekke frem at studiet ga meg et bredt faglig spekter som hjelper i flere sammenhenger, som tekniske byggemøter. Det dukker stadig opp temaer man har vært borti i studiet som man kan ha nytta av.

Hva gjør du om 10 år?

Det vanskelig å si. Akkurat nå er jeg veldig fornøyd i bedriften og bransjen jeg er i, så om 10 år ønsker jeg fortsatt å jobbe i samme bransje, så ønsker man alltid å ta del i et litt i de større prosjektene.

Jos 3 tips til studenter på UiA for å bli mer attraktive etter studiene:

1. Delta i linjeforeninger, og gjerne de som representerer din studie. Du vil her komme i kontakt med bedrifter i form av bedriftspresentasjoner.
  2. Prøv å få bachelor/masteroppgave eller sommerjobb i relevante bedrifter i forhold til hva man ønsker å jobbe med. Man stiller da med både referanser og noe erfaring før man søker sin første «ordentlige» Jobb. Kanskje dette også følger fast jobbtilbud
  3. Vær forberedt og aktiv under bedriftspresentasjoner. De som stiller fra bedriftene jobber tett med rekruttering, og det vil kanskje hjelpe videre i en ansettelsesprosess.