0
Hopp til hovedinnhold

- Kunstig intelligens er fremtidens viktigste teknologi

27 teknologi-interesserte elever fra videregående skoler i Telemark fikk innblikk i teknologimiljøet på Campus Grimstad.

Førsteamanuensis Morten Goodwin foreleste om kunstig intelligens.

Førsteamanuensis Morten Goodwin foreleste om kunstig intelligens.

–  Kunstig intelligens er ikke magisk. Det er matematikk som kan læres. Vi kan få til mye hvis vi bruker kunstig intelligens riktig, og utviklingen går fort, sier Morten Goodwin.

Han er førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, og en av ekspertene innen kunstig intelligens ved Universitetet i Agder (UiA).

I forrige uke kom 27 elever fra Bamble videregående skole, Porsgrunn videregående skole og Skien videregående skole på besøk til Campus Grimstad. Goodwin brukte bank som eksempel på en bransje som går gjennom store endringer som følge av den nye teknologien.

– Kunstig intelligens vil endre næring etter næring, og er i ferd med å bli den viktigste teknologien, sier han.

Goodwin er blant forskerne tilknyttet Senter for forskning på kunstig intelligens (CAIR) ved UiA. Elevene fikk høre om samarbeidet med Sørlandets sykehus, som lar datamaskinene lære seg å tolke og hente informasjon fra store mengder data i pasientjournaler.

– Som alle teknologier kan kunstig intelligens brukes til både gode og dårlige formål. Det er viktig for oss at vi har med oss de moralske og etiske perspektivene på veien fremover, sier Goodwin.

Vilde Marie Skårdal Jensen (18), William Mariadason (18) og Martin Økter (19) er avgangselever ved Skien videregående. De fikk et godt inntrykk av teknologimiljøet på UiA.

Vilde Marie Skårdal Jensen (18), William Mariadason (18) og Martin Økter (19) er avgangselever ved Skien videregående. De fikk et godt inntrykk av teknologimiljøet på UiA.

– Veldig interessant

Vilde Marie Skårdal Jensen (18), William Mariadason (18) og Martin Økter (19) er avgangselever ved Skien videregående, der de går på en forskerlinje.

– Det var veldig spennende å få et innblikk i hva UiA kan tilby. Det virker spesielt interessant å jobbe med kunstig intelligens, sier Skårdal Jensen.

Elevene fikk også høre Geir Kløkstad, seniorrådgiver ved Fakultet for teknologi og realfag, orientere om ingeniørstudier ved UiA. Universitetslektor Ragnhild T.V. Larsen fortalte om elektronikkstudier, og elevene fikk omvisning i Mechatronics Innovation Lab (MIL) og møtte studentforeningen Align Racing.

 –  Det virker fint å være student her. UiA har godt profilerte linjer, og det er nok mye positivt i at det er et mindre universitet, sier Økter.

Han planlegger å bli dataingeniør, Skårdal Jensen vil bli sivilingeniør og Mariadason vil bli ingeniør og jobbe med selvstyrte systemer.

– Vi har fått nyttig info om ingeniørstudiene og universitetet. Jeg har egentlig søkt NTNU, men nå vurderer jeg å søke UiA også, sier Mariadason.

Universitetslektor Ragnhild T.V. Larsen fortalte om elektronikkstudier.

Universitetslektor Ragnhild T.V. Larsen fortalte om elektronikkstudier.

Stort behov for ingeniører

Fakultet for teknologi og realfag er UiAs største fakultet med 2600 studenter og 250 ansatte.

– Det er vårt samfunnsoppdrag å bidra til flere ingeniører, sier Folke Haugland.

Han er instituttleder for Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi og håper å se noen av elevene igjen som studenter på UiA i høst.

– Norge trenger mange ingeniører fremover. Gamle teknologier fases ut, og kombinasjonen av helse og ny teknologi vil bli spesielt viktig i møte med eldrebølgen, sier han.

Også Morten Goodwin understreker hvor viktig det er med nye studentkrefter.

– Vi har forskningsbasert undervisning der studentene får prøve ut nye ideer i topp moderne omgivelser. Studentene spiller en viktig rolle i utviklingen av ny teknologi. Uten dem hadde det ikke gått.

Seniorrådgiver Geir Kløkstad orienterte ingeniørstudier ved UiA.

Seniorrådgiver Geir Kløkstad orienterte ingeniørstudier ved UiA.

Send studiet på mail