0
Hopp til hovedinnhold

Bruk av teknologi gir bedre veiledning

Bruken av digital teknologi i praksisveiledning for lærere gir høyere kvalitet på veiledningen. Nå ønsker flere andre institusjoner å benytte seg av teknologien utviklet ved Universitetet i Agder.

Petter Mathisen, dosent ved Pedagogisk utviklingssenter (PULS) ved UiA, portrettfoto

Petter Mathisen, dosent ved Pedagogisk utviklingssenter – PULS, ved UiA, er fornøyd med at forskningen på bruk av teknologi i veiledning har ført til utvikling og innovasjon. 

– Bruken av god og relevant teknologi gir forbedringer i alle ledd av veiledningen. Observasjonen av undervisningen blir enklere, delingskulturen blir bedre og engasjementet større blant både studenter og veiledere, sier Petter Mathisen, dosent ved Pedagogisk utviklingssenter (PULS), ved UiA.

Forskningen har gitt resultater

Han har vært prosjektleder for forskningsprosjektet «Veiledningsteknologi i lærerutdanningen» som har vært et samarbeid med mellom UiA, Universitetet i Tromsø og Högskolan i Halmstad. Teknologi har vært lite brukt i veiledning tidligere, og ifølge Mathisen er UiA nå i førersetet både nasjonalt og internasjonalt på dette feltet.

–  Forskningen i prosjektet har endret veiledningen gjennom bruken av teknologi. Dette har blant annet ført til utvikling av et program som heter MOSO (Mentoring and observation software).  Programmet favner hele veiledningsprosessen fra studentene planlegger undervisning, gjennom selve undervisningen og til evaluering og veiledning, sier Mathisen.

Nytt program gjør veiledningen bedre

Gjennom MOSO får veileder og medstudenter anledning til å gi tilbakemeldinger på planlegging og undervisning i sanntid gjennom tekst, bilder og video. Mathisen mener at bruken av teknologi har ført til bedre veiledning og dermed en bedre praksisopplæring for studentene.

– Veiledningen har blitt mer åpen og spesifikk. Dokumentasjonen med direkte tilbakemelding underveis gjennom tekst, bilder og video gir et mer solid grunnlag for veiledningssamtalen etter undervisningen. Veileder og studenter kan gå tilbake å kikke på hva som faktisk skjedde i timen, sier Mathisen.

Stor interesse fra andre institusjoner

Fredag 12. januar arrangerer Mathisen og PULS i samarbeid med Institutt for pedagogikk ved UiA et seminar om veiledningsteknologi i lærerutdanningen. Seminaret startet som et internseminar, men etter interesse fra UiT, Nord Universitet, Høgskolen i Sør-Øst Norge, Høgskolen i Volda og Høgskolen i Østfold er det nå åpnet opp for flere deltakere.

– I tillegg er vi blitt kontaktet av kolleger fra Færøyene, Danmark og Sverige som ønsker å høre mer om hva vi driver med på UiA. Det er tydelig at vi har truffet en nerve med forskningen som er gjort, sier Mathisen.

Bruk av teknologi skal heve kvaliteten

Tidligere har det vært lite bruk av teknologi i veiledning. Mathisen mener at dette kanskje skyldes en frykt for å miste noe av det menneskelige i veiledningen, og at den digitale teknologien ikke har vært godt nok tilpasset for å gjøre veiledningen bedre.

– Vi skal både være nysgjerrige og lekne i møte med ny teknologi, men også kritiske. Når vi tar teknologi inn i veiledningen, skal den ikke erstatte noe. Den skal gi merverdi og være et bidrag til å heve kvaliteten. Gjennom utviklingen av MOSO har vi erfart hvor viktig det har vært at teknologien er utviklet i nært samarbeid med veiledere og pedagoger. Først da blir den meningsfull, sier Mathisen.

Send studiet på mail