Min tid i akademisk praksis

Rawad Ajameah

Akademisk praktikant

• Navn: Rawad Ajameah
  • Alder: 37
  • Kommer fra: Syria
  • Utdannelse:
    Bachelor i journalistikk fra universitet i Damaskus
    Master i planlegging for økonomisk og sosial utvikling
    Diplom i administrativ IT
  • Akademisk praksis: Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging

Hva er målet ditt?

Hovedmålet mitt er å lære norsk godt, og jeg ønsker å fullføre masteren min her. Men mest av alt vil jeg tilbake til Syria for å være med å bygge opp landet. Der ønsker jeg å jobbe med barn. Derfor vil jeg gjerne se hvordan dere jobber med utdanning i Norge. Jeg tar studiet  Bistand, makt og konflikt ved utviklingsstudiet for å lære mer norsk.

Hva kunne du tenke deg å jobbe med i Norge?

I Syria jobbet jeg som journalist, og var aktiv innen utvikling og frivillig arbeid. Jeg vil gjerne fortsette med dette her, men jeg må først bli bedre til å snakke norsk. Jeg har hatt praksis i Arendal Tidende og Kilden kultursenter før jeg kom til UiA.

Hvordan får du brukt utdannelsen din gjennom programmet?

Jeg er med på prosjektet mobilitet, kultur og kjønn på Fakultet for samfunnsfag, og har gjort 20 intervjuer med flyktninger om dagliglivet deres. Jeg skal bearbeide dette sammen med andre, og intervjuene skal brukes til foredrag, som vi skal holde her på UiA.

Hvordan er kollegene dine?

Jeg har blitt kjent med flere på UiA nå, og har god kontakt med mine kolleger.  Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir i Norge, så kontaktpersonen min her hjelper meg å finne en master som passer til det norske arbeidsmarkedet. Jeg ønsker meg en jobb innen utvikling og integrering.

Har du noen tips til andre som ønsker å være kandidat til akademisk praksis?

Jeg anbefaler at de finner ut hva de trenger for å lære språket, og lager en plan. Selv klarte jeg ikke å finne en gruppe som jeg kunne samarbeide med i starten. Det tror jeg er viktig.