Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

UV på hjul

Undervisningsverkstedet pakket ned utstyret og tok turen til Lyngdal kulturhus hvor vi, i samarbeid med Lister Pedagogiske Senter, holdt digital kick-off for lærere i barnehager og skoler i Listerregionen.

74 deltakere fra barnehager og skoler i Listerregionen deltok på digitalt kick-off med tre ulike stasjoner. I pausene mellom stasjonene fikk lærerne teste ut andre ulike digitale verktøy som passer for barnehager og skoler.
74 deltakere fra barnehager og skoler i Listerregionen deltok på digitalt kick-off med tre ulike stasjoner. I pausene mellom stasjonene fikk lærerne teste ut andre ulike digitale verktøy som passer for barnehager og skoler.

Tekst og foto: Martin Madsø og Trine Boije

Tidlig en høstmorgen pakket tre studentmedarbeidere, en lærer, en overingeniør og en UV-koordinator seg selv og halve Undervisningsverkstedet inn i et par biler og satte nesa vestover retning Lyngdal. Der ventet 74 deltakere – 39 fra barnehage og 35 fra grunnskole, som så frem til en digital kunnskapsdag etter initiativ fra Lister Pedagogiske Senter.

Studentmedarbeiderne fra Undervisningsverkstedet hadde lagt opp til tre ulike poster med ulikt antall stasjoner på hver post, så deltakerne hadde mange ulike digitale aktiviteter å teste ut i løpet av dagen.

Programmeringsposten

Her programmerer to av deltakerne med Bit: Bot til Micro: Bit.

– Jeg la opp til tre ulike programmeringsstasjoner som både passer i barnehagen og grunnskolen, slik at lærerne stod fritt til å velge det verktøyet de selv syntes var mest relevant for dem, sier Martin Madsø, studentmedarbeider i Undervisningsverkstedet (UV).

Martin hadde ansvaret for programmering på arrangementet, og ønsket å legge til rette for både erfarne og uerfarne programmerere som kunne velge mellom stasjoner med Micro: bit, Sphero-kuler og Bee-bots.

– Jeg har inntrykk av at flere lærere ønsker å lære mer om programmering, kanskje spesielt etter fagfornyelsen hvor programmering er blitt integrert i flere fag, fortsetter Madsø.

Animasjonsposten

Studentmedarbeider Marius med lærere og green screen utstyr.

I tillegg til programmeringsposten, tilbød UV også en animasjonspost. Her fikk deltakerne først en presentasjon med Håkon Sundbø som jobber som overingeniør på UiA, før de selv fikk teste ut utstyret. Opplegget var tredelt hvor lærerne fikk erfaring med green screen og animasjon via app og nettside.

– Det var stor variasjon i erfaringen blant deltakerne, så det var spennende å assistere på mange ulike nivåer, sier studentmedarbeider Marius Valsvik Berg, som hadde ansvaret for animasjonsopplæringen.

Podkastposten

For mange har podkast blitt en del av hverdagen, men da som lytter mens man kjører bil, tar oppvasken eller har en stille periode, men på podkaststasjonen fikk deltakerne produsere sin egen podkast, under god veiledning av studentmedarbeider Trine Boije og Jan Martin Hammersland, lærer ved Karuss skole.

 – Det var veldig gøy å se så mange engasjerte lærere i aksjon og høre deres tanker om bruk av podkast i skoler og barnehager, forteller Trine.

Podkastposten ble avsluttet med en refleksjonssamtale hvor det ble delt erfaringer, idéer, muligheter og utfordringer. Noen av deltakerne ble overrasket over hvor enkelt og billig en podkast kan gjennomføres.

– Det er ikke nødvendig med avansert utstyr for å ta det i bruk. Det kan enkelt gjøres ved å bruke lydopptaksfunksjonen som ligger ferdig nedlastet på de fleste digitale enheter, avslutter Trine smilende.