Presenterte på nasjonal konferanse

Lærerutdanningene ved UiA har bidratt med flere innlegg på årets Lærerutdanningskonferanse: "Lærerutdanning i digital transformasjon" i regi av Universitets- og høyskolerådet.

Bilde fra nettsiden til UHR.

Årets konferanse ble arrangert av Universitets- og høyskolerådet i samarbeid med Diku - Direktorat for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning.

Konferansen ble åpnet av høyere utdannings- og forskningsminister Henrik Aasheim, og har vært åpen for alle som jobber med lærerutdanning.

Leder for Undervisningsverkstedet Kjerstin B Danielsen og studentmedarbeider Matias Smørvik presenterte lærerutdanningenes egne arena for utforsking og fremtidsretta arbeidsformer. Undervisningsverkstedet er et rom i bygg 46 for lærerstudentene på UiA, men benyttes også av lærere i skole og barnehage.

Førstelektor Johan K Andreasen og rådgiver Ingvild Bergan presenterte erfaringer og forskning fra ProDiG-prosjektet. De fokuserte særlig på satsningen prosjektet har hatt på delte stillinger og samarbeid mellom praksis og UiA om utviklingsarbeid knytte til profesjonsfaglig digital kompetanse.

Statsråd Henrik Aasheim (bilde fra konferansen)

Studieleder for barnehagelærer- utdanningen Svein Heddeland ledet en panelsamtale hvor ulike institusjoner delte erfaringer medpraksisopplæring i barnehage under pandemien. Heddeland har også sittet i programkomiteen for konferansen.

Dekan for lærerutdanningene Hilde Inntjore delte sammen med ledere fra NTNU, UiT og HINN erfaringer om hvordan en kan lede digitaliseringsarbeid i lærerutdanningene.

Matias Smørvik, Kjerstin B. Danielsen, Johan K Andreasen, Ingvild Bergan, Svein Heddeland og Hilde Inntjore.