UV er et åpent sted der man har forskjellig ting man kan gjøre

Jon Olav Grendstad Åbrek

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10

Hva er dine arbeidsoppgaver som studentmedarbeider i Undervisningsverkstedet (UV)?

Mine arbeidsoppgaver som studentmedarbeider i UV er å hjelpe besøkende når de kommer innom, og vise dem de ulike verktøyene vi har her i UV. I tillegg er en av oppgavene å finne ulike måter å undervise på ved hjelp av forskjellige analoge og digitale verktøy.

Hvilke fordeler mener du at UV har?

Jeg mener at UV kan fungere som en stor inspirasjon til både elever og lærere som kommer innom. Her har vi mange varierende undervisningsmetoder, der både lærere og elever kan få en mulighet til å prøve forskjellig teknologi som man kanskje ikke har tilgang på andre steder. I tillegg er UV fullt av studentmedarbeidere og andre ansatte som kan hjelpe å lære vekk hvordan man kan bruke denne teknologien til å lære, og til å lære vekk.

Hva var motivasjonen din for å søke på stilling som studentmedarbeider?

Min motivasjon til å søke på stilling på UV var først og fremst min interesse for teknologi og en mer digital undervisningsframtid. Jeg hadde erfaring med 3D-printere fra før av, og lurte på hvordan man kunne bruke 3D-printere og andre ulike teknologiske virkemidler i undervisningen. Det var også gøy å kunne ha mulighet for en jobb der all erfaringen jeg fikk ville direkte påvirke mitt arbeidsliv som lærer i framtiden.

Hva liker du best med å jobbe i UV?

Det jeg liker best med å jobbe på UV er miljøet blant studentmedarbeiderne. Vi er en stor gruppe med ulik kunnskap om de forskjellige tingene i Undervisningsverkstedet som gjør at vi kan alle være med å samarbeide når det kommer til jobben vår. Etter at jeg begynte i høst har jeg allerede fått vite mye om ting jeg ikke kunne noe om før jeg begynte å jobbe på UV, og nå føler jeg at jeg kan være med når disse tingene er med på opplegg her på UV.

Og hvorfor synes du at andre lærerstudenter skal ta turen opp i UV?

UV er et åpent sted der man har forskjellig ting man kan gjøre. Enten om man ønsker å finne verktøy til praksis, lære mer om ting man har interesse for eller bare studere, så kan man det her. Når vi har drop-in er det alltid en eller flere studentmedarbeidere som er der for å vise rundt hvordan man kan bruke de ulike redskapene i Undervisningsverkstedet. I eksamensperioden pleier vi og å ha en åpen studiekafé, der studenter kan komme innom og enten sitte å studere på sofaer og sacco sekker, eller bruke rommet til å studere til de ulike eksamener som de skal ha.