Retningsliner: Studenter i forsknings- og innovasjonsprosjekt
Studenter i forsknings- og innovasjonsprosjekt
Formålet med ordningen er å gi studentene kunnskap og erfaring med forsknings- og innovasjonsarbeid gjennom å være vitenskapelige assistenter i pågående forsknings- og innovasjonsprosjekter. Deltakelse betinges av studentenes egen interesse for å utvide sin kunnskaps- og erfaringshorisont og inngår ikke i ordinære utdanningsprogrammer. Studenter i forsknings- og innovasjonsprosjekt er en intern støtteordning ved UiA med målsetting om å stimulere flere studenter til å delta aktivt i forsknings- og innovasjonsprosjekt, og få flere forsknings- og innovasjonsprosjekt til å engasjere studenter. Universitetsstyret har for 2023 satt av kr. 1.200.000,- til formålet. Midlene er en delfinansiering.
Hva kan det søkes støtte til?
Det kan søkes støtte til etablerte forsknings- og innovasjonsprosjekt ledet av fast faglig tilsatte og post doc’er ved UiA, der studenter med aktiv studentstatus (registrert) deltar.
En ansatt bare kan ha et prosjekt av gangen, dvs ikke få innvilget nye prosjekt før det som allerede er innvilget er avsluttet.
Administrative tilsatte kan ikke være prosjektledere.
Innovasjonsprosjekt kan defineres som prosjekt hvor en utvikler en idé/konsept/metode med nyhetsverdi med mulighet for kommersialisering og samfunnsmessig verdiskaping.
Studentprosjekt/masterprosjekt vil ikke kvalifisere for støtte, men studenter kan utvikle studentprosjekter/masterprosjekter innenfor forsknings-/innovasjonsprosjektets tematikk og gjøre bruk av kunnskap og empiri fra prosjektet.
Det oppfordres til at prosjektene, der hvor det er relevant, involverer studenter fra lærerutdanningene, da Avdeling for lærerutdanning ikke får tildelt egne midler.
Hvor mye kan det søkes om?
Det kan søkes om opptil kr. 20.000,- pr prosjekt, uavhengig av hvor mange studenter som deltar i prosjektet. Midlene skal kunne dekke kostnader direkte til studenten(e) sin aktivitet i prosjektet, som for eksempel lønn, reiser, konferansedeltakelse, etc.
Hva må søknaden inneholde?
Søknaden skal være kortfattet og inneholde følgende:
Navn på prosjektet og faglig prosjektleder
Antall studenter planlagt inn i prosjektet, med navn om mulig
Hvilke oppgaver studenten/-ene skal dekke i prosjektet og hvilke kostnader som skal dekkes.
Kort budsjett
Søknadsfrist: Prosjektene innvilges fortløpende. Siste søknadsfrist for inneværende år er 1. oktober.
Hva må studentene gjøre?
Hver student skal, snarest etter prosjektslutt, levere et kort blogginnlegg på bloggen. Blogginnlegget skal beskrive hvilke oppgaver studenten var deltok i, og hvilken læringsverdi prosjektdeltakelsen har hatt. Siste frist for å publisere blogginnlegget er 10. desember inneværende år. Midler blir ikke utbetalt om det mangler blogginnlegg.
Hva må fakultetet gjøre?
Fakultetet skal sørge for timekontrakt for studentene. Vi anbefaler at fakultetene legger seg på lønnsplassering i LR02, lønnstrinn 22-25, alt. 3, alt etter studenten sin ansiennitet, ref. hovedtariffavtalen i staten.
Fakultetet skal sende internfaktura for alle prosjekta samla, innen 31. desember. Internfakturaen må inneholde navn på prosjektet og prosjektleder. Manglende fakturering innen fristen medfører at støtte ikke blir utbetalt.
Tildelt støtte som ikke er brukt til ordningene blir trukket tilbake.