Med bakgrunn i skolens kartlegging kan dere velge å jobbe mer med utviklingsområdet Profesjonsfellesskapet. På denne siden finner dere arbeidsmåter og tiltak som har vært prøvd ut i andre skoler og som kan bidra til videreutvikling i deres skole. Dere får også faglige innspill med fokus på Profesjonsfelleskapet.
Dette utviklingsområdet har vist seg å være viktig for at skolen skal utvikle seg til et inkluderende fellesskap. Ved å dele kunnskap og erfaringer, drøfte ansvarsorganisering, og jevnlig reflektere kritisk sammen omkring aktuelle tema vil dere styrke Profesjonsfellesskapet og oppnå økt kollektiv kapasitet til å møte daglige utfordringer i skolehverdagen
Her følger tre faglige presentasjoner som dere kan bruke i arbeidet med utviklingsområdet.
I prosjekt School-In utviklet skolene tiltak som de prøvde ut i skolegården, i klasserommet, i lokalmiljøet eller i skole-hjem-samarbeidet. Vi deler noen av deres ideer her, men det er best hvis personalet selv utvikler egne ideer som passer hos dere. Dere vet best hva som fungerer hos dere.
Forslag til spørsmål i Dialogcafè
Hvilke felles forventninger til atferd vil vi i personalet forplikte oss på?
Hvordan vil elevene merke at vi har felles forventninger til elevrollen?
Hvordan kan vi hindre at forventningene til elever blir senket?
Hvor langt går vi for å ta ansvar for elevene faglig og sosialt, og hvor er vår grense?
Hvordan kan vi i personalet være modeller for hvordan elever skal opptre overfor hverandre?
Hvordan kan personalet samarbeide slik at utfordrende elever kan være en naturlig del av klassen?
Hvordan kan vi øke vår bevissthet om lokalmiljøet for å skape gode voksen-elev-relasjoner?
Hvordan kan vi gjøre oss nytte av hverandres kunnskap for å styrke skolens faglige fokus?
Hvilke felles forventninger kan gjelde for elever på både lavere og høyere klassetrinn?
Hvilke felles forventninger kan være et fundament for elevers trygghet på skolen?
Hvilke felles forventninger kan vi ha for elevenes faglige arbeid?
Eksempler på tiltak fra arbeid med Refleksjonssirkel
Mål: Skape trygghet i rommet; ro, trygghet og forutsigbarhet.
Tiltak: (Tiltak som skal gjelde for alle elevene og som alle lærerne skal følge opp)
Elevene går rolig inn og setter seg på plassen sin
Lærerne står i døra og i garderoben
Lærerne forklarer elevene årsaken til tiltakene
Mål: Være varme, omtenksomme og omsorgsfulle overfor alle elevene, og at alle elevene skal føle seg sett og at de betyr noe.
Tiltak: (Tiltak som skal gjelde for alle elevene og som alle lærerne skal følge opp)
Si hei til alle elever du møter på
Være til stede når man har vakt ute
Oppsøke elever som er alene ute eller inne
Vise interesse
Nevne de fine tingene elevene gjør
Mål: Skape trygghet; Bidra til elevenes trygghet
Tiltak: (Tiltak som skal gjelde for alle elevene og som alle lærerne skal følge opp)
Ha forebyggende samtaler om felles forventinger
Ta elevene på fersken i å gjøre gode gjerninger
Mål: Større lokalkunnskap
Tiltak: (Tiltak som skal gjelde for alle elevene og som alle lærerne skal følge opp)
Besøke gårder og museer
Ha besøk av foredragsholder om lokalhistorie
Finne ut hva skolen har av felles utstyr, opplegg og ressurser ift undervisning i geologi
Foreldremøter med fokus på raushet, forståelse, relasjonsbygging, respekt, og felles innsats
Teori og forskning på utviklingsområdet
Profesjonsfellesskapet styrkes gjennom personalets arbeid med å dele kunnskap og erfaringer, reflektere kritisk over egen og skolens praksis, og drøfte relevante tema og utfordringer i felles fora. Medlemmene av profesjonsfellesskapet besitter kunnskap og erfaringer som en gjennom felles samarbeid og refleksjonsprosesser får delt og drøftet. Gjennom dette arbeidet får en utviklet og styrket kollektiv kapasitet i møte med de daglige utfordringene
Sterke profesjonelle læringsfellesskap er, i følge blant andre Hargreaves (2002), lærere som jevnlig deltar i reflektert dialog, utdypende samtaler om skolens utvikling, undervisning, læreplanarbeid, og elevers utvikling.
Profesjonsfellesskapet må fokusere på mer enn elevers skoleresultater. En har behov for å bygge differensiert kapasitet siden skolene har ulike behov for og evne til endring. Personalet har nytte av jevnlig å samarbeide for å lære av og med hverandre, dele tanker og refleksjoner, og diskutere ideer om hvordan en kan håndtere vanskelige situasjoner i skolehverdagen.
Noen skoler er spesielt opptatt av å utvikle felles forventninger til elevenes atferd slik at hverdagen for hver enkelt elev kan oppleves trygg og forutsigbar. Andre skoler har spesielt fokus på at personalet skal bli kjent med lokalmiljøet og helhetlig samarbeide for å skape samhold og tilhørighet for elevene. Andre igjen søker å styrke evnen til å imøtekomme elevenes behov faglig og å synliggjøre elevenes ressurser
I Dialogcaféen og Refleksjonssirkelen får personalet mulighet til strukturert og helhetlig bygge sin kollektive kapasitet gjennom å reflektere over skolens utviklingsområde, og utvikle felles tiltak som styrker fellesskap og tilhørighet for alle på skolen
Les mer
Hargreaves, A. (2002). Sustainability of educational change: The role of social geographies. Journal of Educational Change, 3, 189–214
Vanblaere, B. & Devos, G. (2015). Exploring the Link Between Experienced Teachers’ Learning Outcomes and Individual and Professional Learning Community Characteristics. School Effectiveness and School Improvement, 27(2), 205–227
Solheim, K., Roland, P. & Ertesvåg, S.K. 2018. Teachers’ perceptions of their collective and individual learning regarding classroom interaction. Educational research, (60)4. Doi.org./10.1080/001318831.2018.1533790
Sæbø, G.I. & Midtsundstad, J.H. (2018). Teachers’ responsibility and expectations – dependent on the school organization? Improving Schools. Doi: 10.1177/1365480218783796