Som en del av prosessen med faglig innspill og Refleksjonssirkel, utvikler personalet målrettede tiltak. Dette er i tråd med Kunnskapsløftet 2020.
Alle ansatte i skolen må ta aktivt del i det profesjonelle læringsfellesskapet for å videreutvikle skolen. Det innebærer at fellesskapet reflekterer over verdivalg og utviklingsbehov, og bruker forskning, erfaringsbasert kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for målrettede tiltak (s. 19)
En lærer sa til oss: «..det fint med faglige input, men hva det skal bli til for meg og elevene i klasserommet, vet jeg ikke…». Det er nettopp derfor personalet utfordres til å omgjøre faglig input og refleksjoner til konkrete tiltak. Når personalet utvikler tiltak selv, blir de konkrete, gjennomførbare og fører til utprøving av nye praksiser.
Men det er en ting vi må understreke: Små tiltak har størst effekt! Vi anbefaler å inspirere til små tiltak som kan settes i gang i klasserommet, skolegården eller andre steder samme dag. Store prosjekter som krever mye planlegging er spennende, men blir som regle borte igjen. De små tiltakene som dere klarer å huske og gjennomføre hver dag, er de som får aller størst effekt. Dette har personalet i alle deltagerskolene vært enige om.
I forskning omkring skoleutvikling understrekes det at delekultur er svært viktig for å få til utvikling. Vi anbefaler derfor å etterspørre og organisere tilbakemelding på tiltakene. Hvordan har det gått? Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Hva må dere justere? Hva vil dere prøve på nytt på en litt annen måte? Når dette etterspørres, er det ikke så farlig å dele med andre. Dessuten får andre grupper med tilhørighet på ulike trinn og klasser i skolen, ideer til egen praksis.
I noen sammenhenger har arbeidsmåtene blitt oppfattet som arbeidskrevende. I School-In har arbeidsprosessen vært fordelt på seks onsdager med fellestid a tre timer på et semester. I tillegg til dette har personalet i litt varierende grad gjennomført tiltak og jobbet i grupper mellom samlingene. Gruppene har gitt tilbakemelding om tiltakene de har prøvd ut og hvordan det gikk.
Vi kan forstå at dette kan oppleves som mye arbeid, men vår spørreundersøkelse fra før og etter innovasjon viser at personalet i de fleste skolene svarer at arbeidsbelastningen har gått ned! Dette stemmer med annen forskning som viser at når personalet opplever støtte og delekultur, oppleves arbeidsbelastningen mindre. Vi vet også at det tar tid å få til endring, derfor anbefaler vi å bruke alle arbeidsmåtene slik at dere ved den avsluttende kartleggingen, kan få se effekt av arbeidet.