I prosjekt School-In har vi blitt svært imponerte over personalets refleksjoner når de diskuterer faglige spørsmål. Vi har tatt lydopptak av Dialogcafe og Refleksjonssirkel og har lyttet til hva de diskuterer og hvordan de reflekterer på høyt nivå.
Vi har alltid trodd at norske skolefolk har høy kompetanse, men det kan se ut til at det er rammene som avgjør om de kan dele dem med sine kollegaer og få til konstruktiv meningsbryting og kritisk refleksjon.
En viktig del av å skape rammer for faglig refleksjon i skolens profesjonsfellesskap, er derfor å starte med faglige innspill. Dette er i tråd med Kunnskapsløftet 2020 som understreker bruken av forskning, erfaringsbasert kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for refleksjon.
Alle ansatte i skolen må ta aktivt del i det profesjonelle læringsfellesskapet for å videreutvikle skolen. Det innebærer at fellesskapet reflekterer over verdivalg og utviklingsbehov, og bruker forskning, erfaringsbasert kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for målrettede tiltak (s. 19)
Faglige innspill på denne nettsiden gir forslag til skoleledelsen som de kan bruke som de vil og tilpasse til sin skole utfra de utviklingsbehovene kartleggingen viser.