Gjennom felles undervisning arbeider PROFUND for å realisere målet om økt tverrprofesjonelt samarbeid ved å gi studentene kunnskap om andre profesjoner og trening i å samarbeide med disse under utdanningen. Undervisningen gjennomføres i samarbeid med ulike regionale og nasjonale partnere.
Det er et krav til alle tiltak i PROFUND at de skal være konkrete, realiserbare og modellskapende og sette studentene bedre i stand til å samarbeide med kolleger i andre profesjoner i sitt framtidige yrke.
Profesjoner i samspill - førsteårsstudenter
I september hvert år ( onsdag i uke 38) er det tverrprofesjonell undervisning for studenter fra sykepleie-, vernepleie-, sosionom-, barnevern, grunnskole- og barnehagelærerutdanningene.
Målet med undervisningen Profesjoner i samspill 1 er å gi studentene kunnskap om hverandres profesjoner. Dette som et bidrag til en kvalifisering for tverrprofesjonelt samarbeid i deres framtidige yrke.
I februar hvert år (mandag i uke 6) arrangerer PROFUND felles undervisning for andreårs studenter fra de seks profesjonsutdanningene som er med i samarbeidet. Profesjoner i samspill 2 arrangeres i samarbeid med ABUP ved Sørlandets sykehus og temaet er Tidlig innsats for barns psykiske helse.
Målsettingen med undervisningen er å gi studentene kunnskap om et viktig tema, samtidig som de får kjennskap til hverandres profesjoner gjennom et tverrfaglig gruppearbeid med utgangspunkt i en case. Dagen avsluttes med en panelsamtale med deltakelse fra eksperter fra praksisfeltet.
I januar hvert år (torsdag i uke 3) arrangerer PROFUND felles undervisning i for studenter i tredje studieår fra sykepleie-, vernepleie-, sosionom-, barnevern, grunnskole- og barnehagelærerutdanningene.
Torsdag 18. januar 2023 kl. 08.45 – 12.30
Rom: B1-018
Plan for dagen
08.45 - 09.15: Registrering / oppmøte i Vrimlehallen
09.15 - 09.20: Innledning til dagen v/ faglærere i de ulike utdanningene
09.20 - 10.00: Hva er det nå egentlig som er ditt ansvar? - om profesjon, mandat og etikk v/ Terje Mesel
10.00 - 10.15: Pause
10.15 - 11.00: Mestring, bærekraft og lojalitet i profesjonsutøvelsen v/Terje Mesel
Ulike profesjoner i møte med vold og overgrep mot barn og unge
PROFUND inviterer 2. årsstudenter fra vernepleie, sosionom, barnevern, GLU1-7 og barnehagelærerutdanningen til felles undervisning om ulike profesjoner i møte med vold og overgrep mot barn og unge. Undervisningen foregår i vårsemesteret.
PROFUND er representert i arbeidsgruppa som planlegger og gjennomfører et seminar på verdensdagen for selvmordsforebygging i september hvert år. Seminaret samler over 200 deltakere fra relevante fagfelt på Agder og omkring 100 studenter fra de ulike profesjonsutdanningene. Se arrangementets nettside
Prolab – profesjonslaboratorier
I nært samarbeid med PRONETT, UCLillebælt og Syddansk Universitet har PROFUND utviklet en modell for kompetanseutvikling via tverrprofesjonell refleksjon under ledelse av professor ved Syddansk Universitet og professor II ved UiA, Katrin Hjort.
Barnehagelærerutdanningen og faglærere og studenter i Multimedia gjennomfører hver vår et prosjekt der studentene samarbeider om å lage digitale spill for barn i barnehagen. I forbindelse med prosjektet får alle studentene en innføring i spillteori. Spillene prøves ut i barnehagen og av medstudenter før de evalueres av faglærer.
Samarbeid om master-, bacheloroppgave og andre arbeidskrav
Kunnskap på tvers av profesjoner kan utvikles ved å la studenter samarbeide om arbeidskrav på ulike nivå. Representanter for grunnskolelærer-, barnehagelærer- og ingeniørutdanningen planlegger et pilotprosjekt for å la noen studenter fra disse utdanningene samarbeide om en bacheloroppgave innenfor temaet Skole- barnehagebygg.
Sosionomutdanningen gjennomfører arbeidskrav innenfor temaet Tverrfaglig samarbeid der man forutsetter at studentene skal løse oppgaven i samarbeid med studenter fra en eller flere andre profesjonsutdanninger.