Jump to main content

1000 studenter møttes digitalt

Førsteårsstudenter i seks av profesjonsutdanningene ved UiA var 16. september samlet til felles, digital undervisning. Dette var første gang universitetet gjennomførte et så stort digitalt undervisningsarrangement.

Foto av mann i digitalt undervisningsstudio, flere tv- og dataskjermer.
Rolf Sigurd Løvland på IT-senterets Mediesenter styrer spakene og sørger for at teknikken fungerer. (Foto: Arne Breistein)

– Hvert år møtes studentene i profesjonsutdanningene på UiA til felles undervisning og samarbeid på tvers. Vi er glade for å kunne gi denne undervisningen i høst, selv om vi gjerne skulle ha samlet studentene fysisk, sier Anne Karin Vikstøl Olsen.

Sammen med Arne Breistein leder hun Profund, et tverrfaglig samarbeid mellom profesjonsutdanningene sykepleie, sosionom, vernepleie, barnevern, lærer og barnehagelærer.

Lærer samarbeid

Gjennom forelesninger, fellessamlinger og praktiske øvelser får studentene fra de ulike utdanningene møte fagfelt de vil komme til å samarbeide med i yrkeslivet.

– Profesjoner i samspill er en undervisningsdag litt utenom det vanlige. Lærere, barnehagelærere, sykepleiere, vernepleiere, sosionomer og barnevernsarbeidere trenger kunnskap om hverandre. Vi vil gjøre studentene bedre i stand til å samarbeide med andre profesjoner i sitt fremtidige yrke sier Arne Breistein i Profund.

Første gang i denne størrelsen

– Det er første gangen vi gjennomfører digital undervisning i denne størrelsesorden, sier Morten Rosenvinge, som leder Mediesenteret på Universitetet i Agder og var ansvarlig for den tekniske gjennomføringen.

Han sier det er viktig for universitetet å utvikle et variert spekter av digitale undervisningsformer som kan supplere fysisk frammøte på campus.