Målet med ProDiG-prosjektet er å utvikle grunnskolelærerutdanninger som gjør nyutdannede lærere bedre i stand til å møte både læreplanens og skolenes krav og forventninger til profesjonsfaglig digital kompetanse. Det skal jobbes for at den digitale kompetansen i utdanningene skal integreres i fag og tilpasses den praktiske, daglige undervisningen i skolene som er knyttet til lærerutdanningene ved UiA. For å oppnå disse målene vil UiA bedre utnytte den kompetansen som allerede finnes i skolene. I prosjektperioden 2018-2020 vil det derfor jobbe mange dyktige lærere fra grunnskolen i delte stillinger sammen med ulike fagmiljøer på campus.
Ved å innarbeide nye og innovative modeller for samarbeid og kompetanseutveksling mellom universitetet, skoleeiere og lærerutdanningsskoler, skal lærerutdannere fra praksisfelt og campus sammen utvikle sin egen og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Hovedmål
styrke den profesjonsfaglige digital kompetansen hos studenter og lærerutdannere på begge læringsarenaer
innarbeide tettere samarbeid og kompetanseutveksling mellom universitetet, skoleeiere og lærerutdanningsskoler, samt på tvers av fagmiljøer
Tiltak
frigjøre ressurser for faglærere på UiA til å jobbe i prosjektet
ansette lærere fra grunnskolen i delte stillinger på universitetet
videreutvikle emneplaner og arbeids- og vurderingsformer i fagene
utvikle digitale læringsmoduler i fag og på programnivå
arrangere workshops i samarbeid med skoler og skoleeier
sørge for kompetanseheving for lærerutdannere, i nært samarbeid med Kristiansand og Vennesla kommune
Vi har en forventning om at bruk av praktiserende lærere i emneutvikling og undervisning av lærerstudenter skal skape positive synergieffekter. I tillegg til å bygge bro mellom teori og praksis i lærerutdanningene forventer vi at læreres tilstedeværelse og deltakelse i universitetsmiljøet på UiA vil være fruktbart også for praksisfeltet, da lærerne bringer nye perspektiver og kunnskap med seg tilbake til skolene. Skoleeiere vil videre kunne spille på og bidra til å spre denne kompetansen, slik at det er mulig å kollektivt løfte kvaliteten på pedagogisk bruk av IKT.