Styrker lærerutdanningen med 16 millioner

Målet er å utdanne Norges kanskje beste grunnskolelærere. Det er klart etter at UiA har fått 16 millioner kroner for å styrke studentenes digitale kompetanse i utdanningen.

Illustrasjonsfoto.
DIGITAL KOMPETANSE: UiA har fått 16 millioner kroner som går til styrking av profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningen. (Ill. foto: Colorbox)
Rektor Frank Reichert. Foto.

Rektor Frank Reichert.

- Dette er fantastisk flott. Vi har en meget god lærerutdanning i dag, men dette gjør oss i stand til å gjøre våre kandidater enda bedre. Det er veldig flott at satsinger vi gjør blir sett og støttes på denne måten. Det er veldig, veldig positivt, sier rektor Frank Reichert (bildet).

Fikk 16 millioner kroner

Det var rett før helgen det ble klart at Kunnskapsdepartementet, via Norgesuniversitetet, fordelte 90 millioner kroner til fem universiteter og høgskoler i Norge som utdanner lærere. Hovedfokuset i tildelingene er å styrke lærerutdanningene slik at studenter og lærerutdannere bedre kan utnytte de mange mulighetene som digitale verktøy gir for motivasjon og læring i undervisningen.

Johan Kristian Andreassen, Ingvild Bergan og Arne Breistein. Foto.

FORNØYDE: Universitetslektor Johan Kristian Andreassen, førstekonsulent Ingvild Bergan og seniorrådgiver Arne Breistein er veldig godt fornøyde med tildelingen.

16 av de 90 millionene gikk til UiAs ProDiG-prosjekt  – universitetets satsning på profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene. Fra før har prosjektet fått ekstern støtte fra to hold:  en million kroner via Norgesuniversitetet og 1,4 millioner kroner via ProTeD - Senter for fremragende lærerutdanning.

Tett samarbeid med lærere i skolen

- ProDiG-prosjektet, som har holdt på i to år allerede, får med dette midler til å styrke satsingen. Tildelingen er på drøyt fem millioner kroner hvert år i tre år, og er med det et særdeles verdifullt bidrag til at vi kan få bedre lærerutdanninger ved UiA, sier universitetslektor Johan Kristian Andreasen, som sammen med seniorrådgiver Arne Breistein og førstekonsulent  Ingvild Bergan leder prosjektet.

Johan Kristian Andreasen forteller at prosjektet handler om å få lærerutdanningene til å holde tritt med den digitale utviklingen i samfunnet, og gjøre studentene bedre i stand til å møte behovene som er i skolen.

- Profesjonsfaglig digital kompetanse er det læreren må kunne for å bruke teknologi, digitale læringsressurser og digitale læremidler når de kommer ut i skolen og skal undervise elevene. Her går utviklingen rivende fort, samtidig som det er opplagt at nyutdannede lærere må kunne mye om dette i dag, sier han.

Ole Wongraven, Arne Breistein, Ingrid Bergan, Jørn Varhaug, Jan Martin Hammersland, Johan Kristian Andreasen og Steinar Harbo. Foto.

TATT GODT IMOT: Tildelingen ble tatt godt imot både på universitetet og i Vennesla og Kristiansand kommuner. Fra venstre: Rådgiver Ole Wongraven i Kristiansand kommune, seniorrådgiver Arne Breistein, førstekonsulent Ingrid Bergan, dekan Jørn Varhaug, grunnskolelærer Jan Martin Hammersland, universitetslektor Johan Kristian Andreasen og oppvekstsjef Steinar Harbo i Vennesla kommune.

Videre skal digital kompetanse skal integreres i undervisningsfagene, noe som er helt essensielt i prosjektet, og studenter skal utvikle ferdigheter i å vurdere i hvilken grad digitale verktøy gir positiv nytte.

Tett samarbeid med Kristiansand og Vennesla kommuner

Jan Martin Hammersland. Foto.

PRAKSISFELTET: - Det er fint at man nå kan hente inn flere lærere i skolen i prosjektet. Det vil styrke det, sier lærer Jan Martin Hammersland ved Karuss skole i Kristiansand

ProDIG-prosjektet fokuserer også på at den digitale kompetansen skal tilpasses den praktiske, daglige undervisningen i skolene. For å klare dette ønsker UiA bedre å utnytte den kompetansen som allerede finnes i skolene. Blant annet skal det nå ansettes flere dyktige lærere fra universitetets partnerskoler i Kristiansand og Vennesla som skal jobbe tett sammen med flere fagmiljøer på UiA.

Både rådgiver Ole Wongraven i oppvekstdirektørens stab i Kristiansand og oppvekstsjef Steinar Harbo i Vennesla kommune er fornøyde med dette.

- Noe av det viktigst her er at vi i kommunene kan samarbeide og løfte kompetansen til våre ansatte sammen med universitetet. Det tjener vi alle på. Så dette er bare positivt, sier de to.