Skoleutvikling i samarbeid med universitetet

Bruk av teknologi er ett av satsingsområdene ved Fagerholt skole. Vi samarbeider med Universitetet i Agder på flere måter for å utvikle kompetanse på dette området.

Lærere fra Fagerholt skole utforsker hvordan de kan bruke BeeBots på en pedagogisk måte i undervisningen.

Tekst og bilde: Leif Anders Haanes, undervisningsinspektør ved Fagerholt skole

Som partnerskole har vi ved Fagerholt skole lenge hatt et godt og tett samarbeid med UiA, og de siste årene har samarbeidet blitt utvidet ved at vi er med på å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom ProDiG-prosjektet. En av våre lærere, Janne Lillian Hoel Nilsen, er ansatt i 20 % i prosjektet, og hvert år kommer alle første års grunnskolelærerstudenter til oss på Fagerholt for å ha workshop og lære mer om inkluderende bruk av interaktive tavler i undervisningen.

I høst har vi vært så heldige å drive kompetanseutvikling ved det nyetablerte undervisningslokale Undervisningsverkstedet ved UiA. Trinnlederne var med på å forberede opplegget i samarbeid med ansatte på Undervisningsverkstedet. Vi delte personalet i 1.-3. trinn og 4.-7. trinn for å spisse opplegg inn mot riktig målgruppe. Fokus for 1.-3. trinn lå på bruk av BeeBot, mens 4.-7. trinn jobbet med Sphero-baller. I tillegg til disse verktøyene for koding, fikk vi prøvd oss på mange av de andre spennende teknologiske mulighetene Undervisningsverkstedet har å by på.

Besøket inspirerer og motiverer lærerne på skolen til å være kreative i bruk av metoder og aktiviteter i undervisningen. Teknologi vil være noe av de vi benytter oss av for å skape kreative og elevaktiv undervisning.  For oss som skole er det ekstra stas at ProDiG-prosjektet har tildelt oss et stipend på 25 000,- som skal brukes på innkjøp av teknologi til bruk i klasserommet. Vi opplever at samarbeidet gjør oss til en bedre skole for både våre elever, og for de lærerstudenter som har praksis hos oss.