Skoleledere ser inn i fremtiden

Skolelederne på Agder er svært positive til det nyetablerte Undervisningsverkstedet på lærerutdanningene. – Flott å se at UiA er så fremtidsrettet og utdanner lærere med digital kompetanse, sier Birgit Vegusdal, assisterende rektor ved Høvåg skole.

Marit Faanes, rektor ved Møvig skole, tester ut VR under veiledning av studentmedarbeider Matias Smørvik.

Et par ganger i året møtes lederne ved partnerskolene som grunnskolelærerutdanningene har avtaler med. Målet er å dele informasjon og kunnskap om hva som skjer i utdanningene. Denne våren fikk alle lederne blant annet en kort omvisning i Undervisningsverkstedet (UV).

Fakta

• Undervisningsverkstedet (UV) er et nyetablert undervisningslokale i lærerutdanningene (rom 46 308)
  • UV gir muligheter for variert og studentaktiv undervisning og pedagogisk utprøving.
  • UV er fylt med både digitale og analoge teknologier.
  • Praksisfeltet inviteres også til å bruke rommet.

Har du spørsmål angående booking, send epost til:

kjerstin.b.danielsen@uia.no

Stor begeistring

Birgit Vegusdal er en av mange skoleledere som har latt seg begeistre av besøket i Undervisningsverkstedet.

– Da jeg kom inn i rommet ble jeg positivt overrasket og nysgjerrig. Gøy å se en annerledes arena på lærerutdanningene som inviterer til aktivitet og kreativitet, sier Vegusdal.

Foruten en kort omvisning fikk skolelederne anledning til å teste ut noe av utstyret under veiledning av studentmedarbeidere som jobber i rommet. Lederne fikk blant annet prøve seg i koding med Lego og Sphero-kuler, samt besøkt Anne Franks hus ved hjelp av virtual reality (VR).

Fremtidens skole og lærere

– Rommet er veldig fremtidsretta, samtidig som jeg kjenner igjen elementer fra dagens klasserom, fortsetter Vegusdal.

– Studenter som får undervisning her og bruker det aktivt i sin utdanning vil utvilsomt få en unik kompetanse som vil være ettertraktet i skolen.

Som skoleleder er Vegusdal opptatt av at vi ikke vet hva vi utdanner dagens unge til.

– Mange av fremtidens jobber finnes ikke i dag, derfor vil det være viktig å utdanne lærere som har kompetanse som ser fremover.

En del av utstyret i UV er (ennå) ikke vanlig i skolen og skolelederne ser potensiale til å bruke rommet til å teste ut teknologi i forkant av egne innkjøp.

– Jeg vil helt klart vurdere å legge noe av utviklingstiden til personalet i dette rommet, sier Marte Almvik, avdelingsleder ved Nygård skole.

Skolelederne Birgit Vegusdal, Helge Hodøl og Roy Slettene blir introdusert i koding av Lego av studentmedarbeider Susanne Webenstad.

Studentstøtte

UV er bemannet med fem studentmedarbeidere som kjenner teknologiene i rommet og skal fungere som støttespillere for dem som skal bruke det.

– Studentenes erfaringer, kompetanse og ideer vil være en veldig viktig del av utviklingen av UV, sier Kjerstin Danielsen.

Hun jobber ved Avdeling for lærerutdanning og leder teamet som har ansvar for drift og utvikling av rommet.

Både Almvik og Vegusdal er enige i at støtte fra studentmedarbeidere vil være til god hjelp for å teste ut og lære nye måter å bruke teknologi i undervisningen.

– Studentmedarbeideren som jobber her er veldig dyktige og det har vært nyttig å snakke med dem, sier Vegusdal.

Foruten å ta med personalet på opplæring og uttesting er de to skolelederne opptatt av mulighetene rommet gir for ulike elevgrupper.

Det er for eksempel veldig aktuelt for elever som har valgfag i koding. – Koding med Lego ser kjempespennende ut! sier Vegusdal.

– Samtidig vil rommet alltid ha tilgang på fremtidsrettet verktøy som skolene ikke har. Det vil derfor egne seg godt som inspirasjon og motivasjon for ulike elever, avslutter Almvik.

Har du spørsmål angående booking av rommet, send epost til kjerstin.b.danielsen@uia.no