Samarbeid om studentenes digitale kompetanse

Gjennom et godt og gjensidig samarbeid øker vi både lærernes og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.

På workshop på Torridal skole fikk studentene på 2 GLU 5-10 en smakebit på hvordan de kan bruke video som innlevering og vurdering i Itslearning. De deltok også på workshops om pedagogisk bruk av Google og Nearpod.

Tekst og bilde: Tore Mydland, Avdelingsleder Torridal skole

Torridal skole er partnerskole med UiA, og mange av våre lærere er lærerutdannere gjennom å være praksislærere. Skolen vår har stort fokus på digitale verktøy og lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), og vi har hatt en veldig utvikling på dette de siste par årene. Da føles det naturlig å være med på å utvikle også studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.

Torridal skole har hatt stor fokus på utviklingen av egen PfDK. Å vise andre hva vi holder på med mht digitale verktøy er også en fin måte å videreutvikle denne kompetansen på. Derfor synes vi samarbeidet med UiA gjennom ProDiG-prosjektet er veldig givende.

Nå en onsdag i oktober 2019 inviterte vi studentene på grunnskolelærerutdanningen 5-10 til tre ulike workshop, der vi presenterte ulike verktøy vi jobber med på ungdomstrinnet. Studentene fikk også prøve seg på å lage eget innhold i disse, i tråd med de prinsippene vi arbeider etter – elevene som aktive produsenter. Samtidig forsøker vi å tydeliggjøre viktigheten av at nyutdannede lærere innehar en slik kompetanse.

På en av planleggingsdagene i høst var alle lærerne våre på Undervisningsverkstedet. Her arbeidet vi spesielt med koding og konstruksjon – på alle nivåer og med ulike teknologier. Siden har vi mottatt et stipend fra ProDiG-prosjektet, som har gitt oss mulighet til å kjøpe inn slikt utstyr til småskolen. Her har vi valgt BlueBot-roboter til 1. og 2. trinn og WeDo-sett (Lego) til 3. – 4. trinn. Dette bruker vi for å skape gode læringsaktiviteter, utforske, diskutere og dokumentere.

Samarbeidet med UiA inspirerer og motiverer lærerne på Torridal skole, og vi setter pris på den gjensidige nytten vi har av hverandre.