Produserer animasjonsfilm i bibelfag

På UiA lærer studentene på grunnskolelærerutdanningene hvordan de kan lage og bruke film som et pedagogisk verktøy i arbeidet med fortellinger i KRLE-faget.

Studentene form tar KRLE på UiA lærer å bruke film som pedagogisk verktøy i arbeidet med fortellinger.

Fortellinger er en viktig del av KRLE-faget i skolen. Ved å lage enkle animasjonsfilmer kan lærere legge til rette for at studenter og elever blir bevisste på hvilke kilder som ligger til grunn for fortellingene og hva som er deres særpreg. Det forteller førsteamanuensis Morten Beckmann ved institutt for religion, filosofi og historie.

Film som verktøy

Sammen med grunnskolelærer Inger Lene Høgseth har han blant annet laget en animasjonsfilm av den tradisjonelle «julefortellingen» hvor de har brukt og blandet ulike elementer fra evangeliene etter Lukas, Matteus og eldre tradisjonsformidling.

– Vi ser at mange av studentene blander sammen de to ulike kilder i Bibelen til denne fortellingen, og da forsvinner også særpreget ved hver av dem, sier Beckmann.

Film er et veldig godt verktøy for å visualisere de ulike fortellingene og når studentene aktivt må analysere den øver de opp flere kompetanser og kunnskapsområder på én gang:

• gjør seg kjent med de opprinnelige kildene
  • ser på hvordan tradisjonelle fortellinger endrer seg når de formidles eller gjenfortelles i andre kontekster eller formater (som julespill eller populærkultur) enn den opprinnelige
  • utforsker og får kunnskap de kan bruke på andre områder (dybdelæring)
  • lærer hvordan de kan jobbe med fortellinger på måter som aktiviserer elever i skolen

– Å jobbe på denne måten vil også gi en god inngang til å tilegne seg bibelfaglig teori, et fagområde som studentene ofte opplever som utfordrende og teoritungt.

Studentaktiv læring

Beckmann er opptatt av å endre arbeidsmåtene i KRLE-faget.

– I tidligere undervisning har vi tradisjonelt sett hatt forelesninger om Julefortellingen, men nå har vi laget et opplegg (video) som tilrettelegger for at studentene først må jobbe mer aktivt med fagstoffet. Når studentene har sterkere eierskap til fagstoffet, blir den relevante teorien forhåpentligvis mer forståelig, nettopp fordi de da har knagger å henge dette på. Dette håper vi vil føre til engasjement og aktiv læring, sier han.

Fagdidaktikken er en viktig del av fagene som grunnskolelærerstudentene har i utdanningen sin. Beckmann har derfor lagt til rette for at studentene selv har fått teste ut å lage sine egne filmer.

– På den måten får de øvd seg på å bruke verktøy som de kan ta i bruk i egen praksis og undervisning i skolen, avslutter han.

Se filmen som studenter i KRLE (Maria Sandvand, Emma Lillehov Martinsen og Kristine Alsaker) har produsert: