Lærerutdanningene ved UiA har bidratt med flere innlegg på årets Lærerutdanningskonferanse: "Lærerutdanning i digital transformasjon" i regi av Universitets- og høyskolerådet.
Årets konferanse ble arrangert av Universitets- og høyskolerådet i samarbeid med Diku - Direktorat for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning.
Konferansen ble åpnet av høyere utdannings- og forskningsminister Henrik Aasheim, og har vært åpen for alle som jobber med lærerutdanning.
Leder for Undervisningsverkstedet Kjerstin B Danielsen og studentmedarbeider Matias Smørvik presenterte lærerutdanningenes egne arena for utforsking og fremtidsretta arbeidsformer. Undervisningsverkstedet er et rom i bygg 46 for lærerstudentene på UiA, men benyttes også av lærere i skole og barnehage.
Førstelektor Johan K Andreasen og rådgiver Ingvild Bergan presenterte erfaringer og forskning fra ProDiG-prosjektet. De fokuserte særlig på satsningen prosjektet har hatt på delte stillinger og samarbeid mellom praksis og UiA om utviklingsarbeid knytte til profesjonsfaglig digital kompetanse.
Studieleder for barnehagelærer- utdanningen Svein Heddeland ledet en panelsamtale hvor ulike institusjoner delte erfaringer medpraksisopplæring i barnehage under pandemien. Heddeland har også sittet i programkomiteen for konferansen.
Dekan for lærerutdanningene Hilde Inntjore delte sammen med ledere fra NTNU, UiT og HINN erfaringer om hvordan en kan lede digitaliseringsarbeid i lærerutdanningene.