Mer programmering i matematikk fra 2020

Lærerstudentene ved UiA lærer hvordan de kan bruke programmering som en del av sin undervisning. Forståelse for programmering og teknologi i de nye læreplanene skal gjøre elevene rustet for framtidens yrker.

Programmering handler om logisk tenkning og problemløsning, og gir muligheter til å jobbe med komplekse problemer.

Tekst og foto: Elise Kure

Programmering er en sentral del av digital teknologi. Det handler om å utforme algoritmer i et progammeringsspråk som en datamaskin kan tolke.

Våren 2019 holdt førsteamanuensis i matematikk, Per Sigurd Hundeland og mattelærer Hege Hovland en workshop om programmering i matematikk. De er begge medarbeidere i ProDiG-prosjektet.

I workshopen designet og programmerte studentene roboter. - Jeg er overrasket over hvor raskt de mestret programmeringen. Noen av dem tok det til og med lenger og lagde mer avanserte roboter enn det oppgaven ba om, forteller Hundeland.

”Lag en ubrukelig robot”

- Studentenes oppgave var å løse et problem så meningsløst som mulig ved å programmere en microbit, og senere bruke denne for å styre en egenprodusert robot, forklarer Hundeland. Programmet ble lagd på nettsiden microbit.org som er et brukervennlig program med et grafisk programmeringsspråk. Studentene utførte blokkprogrammering der hver blokk representerer en kommando.

- Det ble lagd alt fra påskepynt til en dansende ballerina, visp og fiskestang, fortsetter Hovland.

Hun har brukt programmeringsprogrammet i undervisning på Torridal skole, og forteller at elevene synes det er veldig gøy.

- Programmet kan være tidkrevende å sette seg inn i, men det er viktig å ikke være redd for å ta programmet i bruk. Min opplevelse er at elevene lærer det raskt.

Algoritmisk tenkning

Kjernen i digital teknologi er algoritmisk tenkning. Det er et sett med konsepter og fremgangsmåter knyttet til problemløsning. Å utvikle en algoritmisk tankegang innebærer å tilnærme seg problemer på en systematisk måte, og foreslå løsninger som helt eller delvis kan løses ved hjelp av en datamaskin.

- Gjennom programmering lærer studenter og elever nye former for problemløsning. En utvikler kreative ferdigheter og kognitiv kondisjon, sier Hundeland. - Vitensenteret i Kristiansand har siden 2018 invitert alle femteklassinger til et kurs i microbit. Det er ikke bare en fordel for elevene, men også en stor fordel for lærere som selv ikke har erfaring med programmering, avslutter Hovland.