Jump to main content

Inspirert av fremtidens klasserom

Rundt tretti universitetsansatte og lærere fra grunnskolen besøkte i september Københavns Professionshøjskole. Målet var å inspirere til videre utvikling av fremtidens lærerutdanning.

Deltakere i ProDiG-prosjektet får prøve å kode legobrikker på Future Learning Lab i København. Fra venstre: Lars Korslund, Kari Midtsund Nordbø, Mats Holthe, Niclas Larson.

Om du spør en lærer hva som skal til for å skape spennende undervisning i fremtidens klasserom, er sjansen stor for at det finnes på Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole UCC.

En hel rad 3d-printere står og summer, klare til bruk. Laserkuttere står side om side med kraftige spilldatamaskiner. En vogn, omtrent dobbelt så stor som den flyvertinner bruker til å servere kaffe og te, er fylt med sakser, skumgummi og elektroniske småting.

Lokalene er store nok til at studenter kan ha dataspillturnering på storskjerm i en del av lokalet, mens andre jobber alene og i grupper uten å forstyrre hverandre.

ProDiG-deltakerne Kari-Ann Gjengaar og Øystein Sæbø får hjelp av en studentmedarbeider på Future Learning Lab (t.v.) til å skape sine egne klistermerker, fra digitalt design til fysisk utførelse.

Her er det også stort nok til at rundt tretti deltakere i ProDiG-prosjektet til Universitetet i Agder (UiA) kan bli med på workshops for å få inspirasjon til nye måter å bruke digitale verktøy i undervisningen.

– Vi ville besøke Københavns Professionshøjskole fordi de jobber på en fremtidsrettet og spennende måte med digital teknologi i lærerutdanningen. De har utviklet en pedagogisk metode og en måte å jobbe på som fremmer engasjement og aktivitet blant studentene, sier Ingvild Bergan fra Avdeling for lærerutdanning ved UiA og prosjektleder for ProDiG.

Lærerne med på laget

Fra høsten 2018 jobber åtte lærere fra praksisskoler i Kristiansand-regionen i delte stillinger knyttet til fagmiljøene ved UiA. Flere av disse er med på turen til København sammen med representanter fra fagmiljøene ved universitetet.

Blant dem som lar seg inspirere i København er Janne Nilsen, lærer på Fagerholt skole, og Morten Beckmann, førsteamanuensis i religion ved UiA:

– Det har vært viktig for oss å samle alle som er med i prosjektet til en felles oppstart. Det er ni fagmiljøer involvert og mange som ikke kjenner hverandre fra før. Turen bidrar til at vi blir bedre kjent både faglig og sosialt, noe som er viktig for det videre samarbeidet, sier Bergan.

Etter turen skal lærerne fra grunnskolen og faglærerne fra campus fortsette samarbeidet om å integrere profesjonsfaglig digital kompetanse i de ulike fagene.

– Vi vet at det er masse spennende planer på gang og vi gleder oss til å se resultatene, sier Bergan.

Alle deltakerne samlet i København.

Undervisningsverksted på UiA

En av disse spennende planene er at UiA utvikler sitt eget fleksible, teknologirike klasserom til bruk i lærerutdanningene. Rommet skal hete Undervisningsverkstedet, og er inspirert av klasserommet i Danmark, forteller prosjektleder Kjerstin Breistein Danielsen.

– Det skal være et sted hvor faglærere i lærerutdanningene kan prøve ut ulike undervisnings- og arbeidsmåter sammen med studentene. Men det skal også være et sted hvor studentene får jobbe med fremtidsrettet teknologi, og teknologi som allerede brukes i skoler og barnehager i dag, sier Danielsen.

Undervisningsverkstedet skal etter planen stå klart i januar 2019.