Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Inspirerende, teknologisk skoleutvikling

Et ønske om å utvikle pedagogisk praksis mot å møte fremtidens krav til digital kompetanse, førte kollegiet til Haumyrheia skole til Undervisningsverkstedet på UIA. 

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lærere fra Haumyrheia ungdomsskole tester ut bruk av podkast i Undervisningsverkstedet ved Universitetet i Agder.
Lærere fra Haumyrheia ungdomsskole tester ut bruk av podkast i Undervisningsverkstedet ved Universitetet i Agder.

Tekst og bilder: Erik Fredheim, kontaktlærer og IKT-kontakt, Haumyrheia skole 

Haumyrheia ungdomskole var etter sigende første skole til å besøke Undervisningsverkstedets flotte lokaler med valgfaget programmering. Lærevillig ungdom uten teknologiske sperrer fikk en flott opplevelse. Et års tid senere ville vi utfordre og inspirere lærere til å se liknende muligheter i “fremtidens klasserom”. Fremoverlente lærere, motivert av elevenes læringspotensiale og fagfornyelsens krav til digital kompetanse, skulle leke, teste og diskutere teknologiske muligheter. 

Haumyrheiapersonalet ble delt i to for å gi rom til å kunne dyrke fagsamtaler og å spisse opplegget mot ulike målgrupper. Første onsdag rettet vi fokuset til skolens realister mot programmeringsmuligheter med bruk av blant annet Microbits, Lego og droner. Under økte og i samtalen i etterkant var det likevel 3d printere og spesielt VR-teknologi som viste seg  å fange mesteparten av oppmerksomheten til lærerne.  

Onsdagen etter fikk humanistene muligheten til å utforske dette spektakulære rommet. Som observatør  var det interessant å se at om man er 15 eller 55, realist eller humanist, så fanges man av de samme mekanismene. Blant språklærerne fikk podcastproduksjon og gamification gjennom “Keep talking and nobody explodes” veldig mange nye tilhengere. Det ble også gjort avtaler mellom lærere og flinke dedikerte studentmedarbeidere om nye fellesprosjekter.

Vi takker for gjestfriheten og gleder oss til videre samarbeid!

ProDiG-stipend

Haumyrheia er en av 14 skoler som fikk tilslag på sin søknad om ProDiG-stipend til partnerskoler i GLU

Stipendet ble lyst ut i samarbeid med Undervisningsverkstedet og hensikten med stipendet er at lærerne ved skolen skal få mulighet til å videreutvikle sin Profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK).

En av kriteriene for godkjent søknad var at skolen måtte etablere et samarbeid med Undervisningsverkstedet og benytte dette som læringsarena for lærere og/eller elever.