Bruk av digitale ressurser i mat og helse

Digital kompetanse er én av de fem grunnleggende ferdighetene som elever i skolen skal beherske. Det er derfor nødvendig at lærere i mat og helse har forståelse for hvordan digitale ressurser kan fremme elevenes læringsprosess i faget.

Lærerstudent Stine Rognlid dokumenterer trinnene i oppskriften på vegansk moussaka med Book Creator på iPad

Tekst og foto: Elise Kure

– Studenter utvikler digital kompetanse i mat og helse ved å lære seg å bruke ulike digitale verktøy i praksis. Det er en viktig ferdighet som senere kan brukes i skolehverdagen, sier førsteamanuensis Gun Åbacka ved Institutt for ernæring og folkehelse

Hun underviser i mat og helse sammen med universitetslektor, Hanne Andersen. ProDiG-prosjektet har gitt dem mulighet til å utvikle sin egen og lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse i faget. Sammen har de testet ulike digitale løsninger som kan fremme studenters og elevers læring i mat og helse.

– Oppskrifter er et viktig arbeidsverktøy i mat og helse. Vi bruker for eksempel en applikasjon som heter Book Creator og flipped classroom/omvendt undervisning i undervisningen ved UiA i dag, forklarer Åbacka.

Digital kokebok

Book Creator er en applikasjon på iPad som nylig ble tatt i bruk i undervisningen. Studentene har prøvd applikasjonen for å dokumentere matlagingsprosessen på undervisningskjøkkenet.

De legger inn stegene i en oppskrift med beskrivelser og bilder. Sluttresultatet er en digital kokebok hvor studentene planlegger og dokumenterer matlagingsprosessen.

– Applikasjonen bringer med seg litt ekstra arbeid ettersom alt må settes sammen i etterkant, men det er verdt det til slutt, sier lærerstudent Stine Rognlid.

Bruk av en slik digital kokebok kan være veldig aktuelt i grunnskolen særlig for elever med lesevansker. Applikasjonen gir elevene mulighet til å «lese oppskriften» gjennom bilder og film eller innlest tekst.

– I tillegg til å bruke Book Creator på iPad brukes også kostholdsplanleggeren. Studentene får i oppgave å registrere kostholdet sitt over en periode, og deretter sammenligne sitt eget kosthold opp mot nasjonale anbefalinger og kostråd, forteller Åbacka.

Effektiv læring

Flipped classroom/omvendt undervisning er et pedagogisk opplegg som kan bidra til at tiden på skolen brukes mer effektivt.

– Vi legger ut oppskriften med video som gjelder for neste undervisning på Canvas slik at studentene får en ordentlig innføring på forhånd om hva de senere selv skal tilberede på kjøkkenet, forklarer Åbacka.

Fordelen er at en kommer raskere i gang på kjøkkenet, og at det dermed virker tidsbesparende. Studentene og lærerne mener det er et godt pedagogisk opplegg fordi læringen blir effektivisert.

– Stadig flere lærebøker blir digitale. Dette er en utvikling som gjør at en er nødt til å forholde seg til digitale verktøy, sier hun.

Alt har en løsning

En av utfordringene med bruk av iPad i mat og helse er knyttet til størrelsen på iPaden og hygiene. Løsningen har vært at studentene har brukt egne private telefoner og brukt plastpose over telefonen.

– Alt har en løsning!

LEAD-prosjektet

Åbacka og Andersen er i tillegg til å være en del av ProDiG-prosjektet, også en del av et Erasmus+ prosjekt som kalles LEAD (Learning and Digitalisation in Home economics education). Målet er å bidra til at flere lærere skal få kunnskap om hva digital kompetanse i faget mat og helse innebærer.

– Å utvikle digitale kompetanse også i mat og helse blir stadig viktigere, avslutter Åbacka.