Åpnet rom for fremtidens lærere

Undervisningsverkstedet skal være et teknologirikt rom for aktivitet, kreativitet, lek og utforskning for lærerstudenter, barnehager og skoler på Agder.

Påtroppende UiA-rektor Sunniva Whittaker (f.v.), fylkesutdanningssjef Arly Hauge, og oppvekstdirektør i Kristiansand kommune Kristin Eidet Ropstad åpnet Undervisningsverkstedet sammen.

– Dette rommet kommer til å ha stor betydning for lærerstudentene ved UiA. Det vil også være et sted der studenter, ansatte og eksterne partnere kan drive samskaping, sa påtroppende rektor ved Universitetet i Agder (UiA), Sunniva Whittaker.

Hun la vekt på at Undervisningsverkstedet både er et rom med moderne teknologi, men også med mer analoge verktøy som fargestifter og papir.

– Det stimulerer til kreativitet, noe fremtidens elever, studenter, lærere og arbeidsgivere kommer til å trenge, sa Whittaker.

Hverdagen i skole og barnehage

Gjestene på åpningen fikk en liten innføring i Undervisningsverkstedets muligheter.

Undervisningsverkstedet ved UiA er et teknologirikt og fleksibelt rom, som skal brukes til undervisning i lærerutdanningene. Lærere og barnehagelærere ved UiAs praksisbarnehager og -skoler vil også kunne bruke rommet til å utvikle egen kompetanse, og til å ta med barne- og elevgrupper på besøk.

Den 11. juni var skoleledere, politikere, ledere ved UiA, faglærere, studenter og media invitert til den offisielle åpningen av Undervisningsverkstedet.

– Dette rommet er laget for aktivitet, kreativitet og lek. Det er viktige ord i hverdagen på barnehager og skoler, sa Kristin Eidet Ropstad, oppvekstdirektør i Kristiansand kommune.

Hun fortalte hvordan barn lærer når de har det gøy, og fikler, utforsker og eksperimenterer i samarbeid med hverandre og lærerne.

– Jeg er stolt av at vi er en universitetsby, og er glad for at universitetet legger til rette for et nært samarbeid, sa Ropstad.

Fra samskaping til handling

– UiA har med dette verkstedet vist at samskaping av kunnskap blir handling. Når dere inviterer regionen, ansatte og studenter sammen for dialog og samskaping med et kraftig verktøy, er det lettere å lykkes, sa fylkesutdanningssjef Arly Hauge.

Skoleledere fra Agder har tidligere fått anledning til å besøke verkstedet, og har vært svært fornøyde med det de har sett.

I tillegg til taler og høytidelig snorklipping, var det også satt av tid til «frilek» under åpningsseremonien. Her kunne gjestene få hjelp av de fem studentmedarbeiderne til å utforske noe av teknologien som finnes i rommet.