Samfunnsfaget i skolen har et særlig ansvar for å lære elevene hvordan den digitale og teknologiske utviklingen preger verden og samfunnet. I samfunnsfaget i lærerutdanningene ved institutt for sosiologi og sosialt arbeid er derfor utforsking av kilder og kildekritisk bevissthet sentralt. Digitalisering av ungdomskulturen er også et viktig tema, samt utvikling og vurdering av digitale læringsressurser.
Hvilke arbeidsformer skal studentene delta og jobbe med i faget/emne?
Studentene arbeider med digitale kilder i historie og geografi. De jobber også med utvikling, gjennomføring og analyse av spørreundersøkelser, samt bloggverktøy. Studentene kurses i metode og kildekritikk. I tillegg skal de selv utvikle digitale læringsressurser som skal testes ut i praksis. De skal reflektere fagdidaktisk omkring disse læringsressursenes styrker og svakheter.
Hvordan ser dere for dere at faget/emnet har endret seg etter prosjektperioden?
Gjennom prosjektperioden vil studentene få mulighet til å fordype seg i et utviklingsarbeid. De skal utvikle digitale læringsressurser som vil kunne komme mange elever til nytte. Prosjektet vil medføre et tett samarbeid mellom faglærere på campus og lærere i praksisfeltet. Dette samarbeidet håper vi å kunne bygge videre på i flere prosjekter i fremtiden.
Hvorfor er det viktig for fagmiljøet å være med i ProDiG-prosjektet?
Det er viktig for fagmiljøet å utdanne profesjonsfaglig kompetente lærere, og gjennom å delta i ProDiG-prosjektet utvikler vi også vår egen kompetanse.