Hva kjennetegner profesjonsfaglig digital kompetanse i faget/emnet?
Digital kompetanse er en av de grunnleggende ferdigheter elever skal lære seg i alle fag i grunnskolen og dermed også i mat og helse. For at eleven skal ha mulighet å lære seg digital kompetanse i mat og helse er det nødvendig at læreren i mat og helse innehar digital kompetanse. I lærerutdanningen i mat og helse vil vi bidra til at både faglærere og studenter får forståelse for hvordan digitale ressurser kan fremme elevens læringsprosess. Den profesjonsfaglige digitale kompetansen skal også utruste studenter/elever til å kunne identifisere troverdig informasjon om mat, ernæring, kostråd i ulike typer medier osv.
Hvilke arbeidsformer skal studentene gjøre bruk av i faget/emnet?
Mange lærere syns at mat og helse er et fag hvor elevene skal lære seg mye og at avsatt tid ikke er tilstrekkelig. For å få mer tid i mat og helse kan flipped classroom/omvendt undervisning være et pedagogisk opplegg som kan bidra til å bruke tiden på skolen mer effektivt. Pedagogiske filmer som fremmer dybdelæring er nødvendig for at denne arbeidsformen skal fungere.
Oppskrifter er et viktig arbeidsverktøy i mat og helse. Ulike digitale verktøy kan bidra til at oppskrifter kan brukes på en mer problemløsende måte enn å «bare» gjenta hva som står i oppskriften. Digitale oppskrifter som fremmer elevens mulighet å løse problemer og utfordringer vil bli noe som lærere og studenter kommer til å jobbe mer med fremover.
Så godt som daglig publiseres ulike råd om hva mennesker skal spise for å holde seg friske og slanke. I mat og helse ønsker vi å fremme et reflektert forhold til læremidler, kostråd og annen informasjon om mat, ernæring og kostråd som publiseres digitalt. Vi vil også at studenter skal få trening i å kommunisere på nett med utgangspunkt i nettetikk.
Hvordan ser dere for dere at faget/emnet har endret seg etter prosjektperioden?
For mat og helse begynte prosjektperioden høst 2018. Vi som jobber i prosjektet har først brukt tid på å utrede hva digital kompetanse kan innebære for faglærere, studenter og elever og jobber nå med å iverksette tiltak for økt bruk av ulike digitale ressurser i de ulike emnene.
Hvorfor er det viktig for fagmiljøet å være med i ProDiG-prosjektet?
Mat og helse er et lite fag i skolen og det er ikke en selvfølge at det i undervisningskjøkkenet i skolen finnes noen form for digitalt utstyr. Mat og helse er sjelden det faget som prioriteres høyest når det gjelder tildeling av digitale resurser. Å være med i ProDiG-prosjektet har gitt oss større mulighet til å fokusere på hva profesjonsfaglig digital kompetanse kan innebære i mat og helse og hvordan vi kan gjøre bruk av digitale verktøy i ulike emner i mat og helse-studiene. Gjennom ProDiG-prosjektet har vi også fått eksperthjelp til å finne ulike digitale løsninger som kan fremme læring i mat og helse.