Hva kjennetegner profesjonsfaglig digital kompetanse i faget/emnet?
Kunne bruke digitale verktøy i eget skapende arbeid innen kunst og håndverksfaglige områder, som for eksempel foto, bildebehandling, tegning og maling, animasjon, film, lay-out, grafisk design, produktdesign, arkitektur.
Kunne presentere og formidle eget skapende arbeid på ulike digitale arenaer og plattformer.
Kunne bruke digitale verktøy i skapende og kreative prosesser til idéskaping, samarbeid og veiledning.
Kunne innhente og benytte digitale ressurser til egen læring og kreativt, skapende arbeid, med en kildekritisk bevissthet.
I vårt delprosjekt i ProDig ønsker vi finne og prøve ut konkrete digitale arbeidsmåter og verktøy som kan styrke og videreutvikle kunst og håndverksfaget.
Hvilke arbeidsformer skal studentene delta og jobbe med i faget/emne?
Vi ønsker å ta i bruk gode og hensiktsmessige digitale verktøy og arbeidsformer for alle faser i en skapende og kreativ prosess, der studentene, både visuelt og skriftlig, kan formidle og arbeide sammen om
inspirasjon
idémyldring
presentasjon
veiledning og tilbakemelding
utstilling
Hvordan ser dere for dere at faget/emnet har endret seg etter prosjektperioden?
Vi har blitt bedre til å utnytte digitale verktøy og arbeidsformer i vår undervisning. Studentene er blitt mer aktive i å veilede og hjelpe hverandre, og de er blitt flinkere til å formidle og presentere egne arbeider på digitale plattformer.
Hvorfor er det viktig for fagmiljøet å være med i ProDiG-prosjektet?
Det er viktig å henge med i den utvikling som skjer i faget, også ved å ta i bruk gode og hensiktsmessige digitale verktøy. Vi har allerede mye god kompetanse på å arbeide med skapende og kreative prosesser, og ser at digitale verktøy og arbeidsmåter kan styrke og videreutvikle dette. Videre kan vi også forberede våre studenter på å ta i bruk digitale verktøy og arbeidsformer i skolen.