Hva kjennetegner profesjonsfaglig digital kompetanse i faget/emnet?
Læreplanen i KRLE sier:
Å kunne bruke digitale verktøy i KRLE er en hjelp til å utforske religioner og livssyn for å finne ulike presentasjoner og perspektiver. En viktig ferdighet er å kunne benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film på måter som forener kreativitet med kildekritisk bevissthet. Digitale medier gir nye muligheter for kommunikasjon og dialog om religioner og livssyn. Disse mediene gir også muligheter for bred tilgang til materiale om aktuelle etiske problemstillinger.
I vårt delprosjekt i ProDiG er noe av det viktigste å oversette disse målene til konkrete arbeidsformer, og å definere hva som er spesielt for profesjonsfaglig digital kompetanse i KRLE.
Hvilke arbeidsformer skal studentene delta og jobbe med i faget/emne?
Prosjektet har bare pågått i én måned, og arbeidsformene vil utvikles etter hvert. Foreløpig er planen at studentene skal jobbe med samskriving og samhandling i Microsoft Teams, lage nettsider (eks. blogg), bli kjent med digitale læringsressurser i faget, lage quiz’er og jobbe med begrepslæring på ipad.
Hvordan ser dere for dere at faget/emnet har endret seg etter prosjektperioden?
Vi ser for oss at faget er mer tilpasset virkeligheten i skolen, og at studentene i større grad forberedes på arbeidsmåter de vil møte der.
Hvorfor er det viktig for fagmiljøet å være med i ProDiG-prosjektet?
For oss er det viktig fordi vi får tid til å utvikle faget i tråd med skolens utvikling, slik at det er en tett forbindelse mellom faget på campus og faget i praksis. Endringene i skolens arbeidsformer har skjedd raskt, og for å ha troverdighet som lærerutdannere i KRLE er det helt avgjørende å ta del i den digitale utviklingen. ProDiG-prosjektet er også viktig for å heve den profesjonsfaglige digitale kompetanse blant lærerutdannerne på vårt institutt, og derfor vil vi også legge vekt på kunnskapsdeling innad i kollegiet.