Hvilke arbeidsformer skal studentene delta og jobbe med?
Å være lærerutdanner handler om å være gode rollemodeller for fremtidens lærere. Elevaktiv undervisning blir fremhevet når grunnopplæringen i disse dager blir fornyet. Vi ønsker å forberede lærerstudentene på hva elevaktiv undervisning kan være ved selv å fremme studentaktiv undervisning med og uten digitale læringsressurser. Slik vil studentene reflektere over egne læringsformer og hvordan egen undervisningspraksis kan bidra til aktive læringsformer.
Hvordan ser dere for dere at emnet har endret seg etter prosjektperioden?
Emnet er nystartet i forbindelse med ProDiG-satsingen. Etter prosjektperioden har vi trolig gjort oss viktige erfaringer, både når det gjelder vektlegging av innhold og undervisningsformat. Disse erfaringene vil vi ha nytte av ved IIS, ved de involverte skolene i ProDiG-nettverket og kanskje også utover i UiA-systemet.
Hvorfor er det viktig for faget å være med i ProDiG-prosjektet?
Gjennom ProDiG-prosjektet blir vi godt kjent med andre fagmiljøer og ikke minst med praksisfeltet. PfDK er svært komplekst og fordrer ulike perspektiver og kompetanser, både faglige og praksisnære. Gjennom ProDiG får vi på ulike vis jobbet med denne kompleksiteten, det er svært verdifullt.