Samarbeid i prosjektet Læringsutdanningsbarnehager
Samarbeidsområder
To hovedområder for samarbeid:
Samarbeid om innhold og undervisning i kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).
Samarbeid om å utvikle og prøve ut en ny form for praksis i kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.
Formål
Utvikle et stabilt og gjensidig samarbeid mellom barnehagesektoren og UiA. Samarbeid om lærerutdanningsbarnehager skal bidra til styrket praksisopplæring og FoU-samarbeid, og bidra til økt arbeidslivsrelevans i utdanningen.
Styrke integrering av teori og praksis for studenter i barnehagelærerutdanningen.
Bidra til å utvikle en praksisnær undervisning med relevans for barnehagelærerprofesjonen.
Styrke overgangen fra utdanning til yrke.
Utvikle et tydelig FoU-fokus som er forankret i et samarbeid mellom barnehageeier, lærerutdanningsbarnehager og UiA.
Øke samarbeidet med hovedfokus på profesjonens kjerneoppgaver og samfunnsmandat, spesielt knyttet til pedagogisk ledelse.
Fremme utvikling av gode strukturer og arenaer for utvikling av kunnskapsproduserende felleskap.
Fremme likeverdighet, gjensidig forpliktelse og respekt for hverandres bidrag i samarbeidet.
Roller, ansvar og oppgaver
Lærerutdanningsbarnehagene
er representert i prosjektgruppa med én representant. Denne skal kunne ta avgjørelser på barnehagens vegne
har ansvar for å forankre arbeidet i hele organisasjonen, også hos eiere
har ansvar for å følge opp arbeidet man blir enige om i prosjektgruppa
må kunne ta imot studenter og faglærere fra UiA utover ordinær praksis, samt flere studenter samtidig
deltar inn i prosjektet med minimum de ressurser som UiA refunderer barnehagen
videreformidler informasjon om prosjektet i egne informasjonskanaler
forplikter seg til å delta ved erfaringsspredning i løpet av prosjektperioden og ved prosjektets slutt
har ansvar for å sende inn refusjonskrav før 1. desember hvert år
Kristiansand kommune
er representert i prosjektgruppa med én representant
representerer barnehagemyndighetens rolle i samarbeidet om kvalitetsutvikling i barnehagesektoren
har ansvar for å viderebringe informasjon om prosjektet i sin organisasjon
gir prosjektgruppa relevant informasjon fra arbeid i kommunen som kan ha betydning for prosjektet, og motsatt
deltar og gir innspill i dialogen om fremdrift og innhold
Universitetet i Agder
har ansvar for å koordinere prosjektet
har hovedansvar for å søke prosjektmidler, etter innspill fra prosjektgruppen
har sekretariatsfunksjon
har ansvar for å dele informasjon i egne informasjonskanaler
deltar i prosjektet med minimum de ressurser som skisseres i prosjektbeskrivelsen, samt eventuelle tillegg man blir enige om
har ansvar for å forankre arbeidet i egen organisasjon
har ansvar for å knytte samarbeidet til FoU arbeid og undervisning i kunnskapsområdet ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) i barnehagelærerutdanningen, samt til videreutdanning i veiledning for barnehagelærere
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>