Tidligere nasjonale kompetansesatsinger som DeKomp erstatter sentralt organiserte kompetanseutviklingsordninger for etterutdanning.
Ulike kommuner, privatskoler og fylkeskommune har ulik kompetanse og kapasitet til å drive kvalitetsutvikling i skolen. Gjennom denne nye varige ordningen legges kompetanseutvikling og tiltak lokalt for å sikre større involvering og sikre at viktige faktorer for at kvalitetsarbeidet skal bli vellykket. Dette gjøres i et partnerskap mellom alle regioner og Universitetet i Agder (UiA).
Den desentraliserte ordningen skal bidra til at alle skoleeiere gjennomfører egen kompetanseutvikling basert på kompetanse- og ståstedsanalyser. For å få tildelt midler må kommunen og private skoleeiere være organisert i regionale nettverk der kompetanseutviklingstiltak avklares og utvikles sammen med UiAs fagmiljø.
Ordningen er også klar på at universitet og høgskoler, kommuner og fylkeskommunen må gjennom en fase med kapasitetsbygging for å kunne analysere og prioritere egne behov.
Midlene skal brukes til etterutdanning og ikke til videreutdanning. Arbeidet skal favne så mange lærere som mulig.
På Agder er per 01.04.2020 alle kommuner, fylkeskommunen og de private skolene med i et regionalt nettverk.
Parter i satsningene, og hva de bidrar med:
Staten: Overordne rammer, evaluering, bidra med finansiering
Statsforvalteren: Legge til rette for samarbeidsforum, stimulere til utvikling av partnerskapet, følge opp kvaliteten.
Skoleeier: Samarbeide med universitet og høgskoler for å kartlegge og prioritere behov, involvere skolelederne og lærerprofesjonen i disse valg og utforming. Evaluere egne tiltak.
Barnehagemyndighet og barnehageeiere: Samarbeide med universitet og høgskoler for å kartlegge og prioritere behov, involvere alle ansatte i barnehagene, samskape og utvikle tiltak i lærende nettverk. Bidra inn i å styrke barnehagelærerprofesjonen.
Universitet og høgskole: Delta i samarbeidsforum og være utviklingspartner for skoleeier. Bidra med faglig innhold i det lokale utviklingsarbeidet. Det skal også være en forskning- og praksislæringssløyfe inn i lærerutdanningen for å sikre at lærerstudentene er best mulig forberedt på å gå inn og bli værende i skole og barnehage.
DeKomp og ReKomp på UiA
Ordningene styres innad på UiA av en styringsgruppe. Den ledes av viserektor for utdanning Morten Brekke. Den daglige drift og koordinering ledes av Anne Gjerstad.
Mange faglærere ved UiA har deltatt inn i ordningene. Det jobbes med å forankre og utvikle partnerskapstanken der UiAs faglærere er utdanneres utdannere. UiA skal gjennom ordningen i DeKomp og ReKomp ha følgende fokus:
Tett samarbeid mellom utviklingsveileder med kjennskap til kommunens skoler og barnehager og UiA
Tett dialog med skoleeierne, barnehagemyndighet og barnehageeiere sammen med utviklingsveileder om innhold og arbeidsmåter – avklart ansvar og roller
Kommunebasert og skolebasert utvikling – utgangspunktet
Videreutvikle/ opprette lokale strukturer for desentralisert kompetanseheving
Formidling av forskning – teori
Arbeidsmåter – prosesser og delekultur
Lærer sammen – innhold skapes og relasjoner utvikles
Gjensidig kompetanseheving
Ordningen skal bidra til kompetansebygging i UH som skal påvirke utviklingen av lærerutdanningene.