ProDiG-prosjektet presenterte satsingen på delte stillinger i lærerutdanningen på UiA på NKUL - Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring. Samlingen var et samarbeid mellom alle de fem prosjektene som jobber for digitalisering av grunnskolelærerutdanningene og Udir.
Studentene som tar emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, IS 215 har hatt et arbeidskrav som omhandler klasseledelse i teknologirike omgivelser. Foruten en skriftlig oppgave har studentene utarbeidet læringsplakater for elever og/eller lærere.
Disse presenterte de i kjølvannet av Ivar Berg sin gjesteforelesning om digital læring i askerskolen.
Koordinator for askerskolen sin digitale satsing i skolen, Ivar Berg, har holdt en gjesteforelesning på emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (IS 215). Han har fortalt om hvordan kommunen i praksis har jobbet for å utvikle alle skolene i kommunen i temaet digital læring.
Til forelesningen inviterte vi interesserte i skoler og kommuner over hele Agder. 60 deltagere var tilstede og et titalls fulgte forelesningen på nett.
Undervisningsverkstedet er klart og studentene på emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, IS 215 var de aller første som tok rommet i bruk til undervisning.
- I dag har vi hatt studentene med på Undervisningsverkstedet, sier Kari Ann Gjengaar, som er en av lærerne i emnet. - Her fikk de prøve seg på koding av Sphero-kuler. De fikk lite instruksjon, fordi tanken var at de skulle finne ut av hva dette var. Etter en del dyp konsentrasjon skjønte de hva det gikk ut på, og de ble mye gøy samt konkurranse-preg for å se hvem som klarte å programmere best.
En gøyal og motiverende innføring!
Våren 2019 har studentene på 1 GLU gjennomført workshop i pedagogisk bruk av interaktive tavler ved Fagerholt skole.
Studentene har vært aktive og testet ut tavlene sammen i grupper med veiledning av lærerne.
Det er personalet ved skolen som har planlagt og gjennomført workshopen. På den måten har skolen fått en intern kompetanseheving og bevissthet rundt egen bruk av tavlene, samtidig som studentene har lært masse nyttig av sine kommende kolleger!
En stor takk til Fagerholt skole for en lærerik og spennende dag!
Ivar Berg, koordinator for skolens digitale satsningen i Asker kommune, kommer som gjesteforeleser på UiA torsdag 25. april kl. 11.15 - 12.15 med påfølgende lunsj og mingling fra 12.15-13.15. Han er hentet inn av Cathrine Tømte som leder det nye emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, sammen med Susanne S. Graasvoll og Kari-Ann Gjengaar. Samlingen er en del av dette emnet.
Vi inviterer alle som jobber med skoleutvikling på Agder, meld deg på her!
Velkommen!
Cathrine Tømte - Førsteamanuensis UiA og forsker NIFU
Kari-Ann Gjengaar - Inspektør Vennesla ungdomsskole. Lærerutdanner UiA (ProDiG)
Susanne Stav Graasvoll - Lærer Vardåsen skole. Lærerutdanner UiA (ProDiG)
Studentene som tar emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, IS 215. ved Institutt for informasjonssystemer (IIS) fordyper seg i de sju temaområdene i Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK).
I uke 6 var temaet vurdering for læring og Ina Jagøien fra Kristiansand kommune var gjesteforeleser. Vurdering for læring er et fagovergripende og studentene som tar norsk på 1 GLU 5-10 deltok også på forelesningen. Ina Jagtøien jobber til daglig i UO-avdelingen i kommuneen og hun holdt en forelesning med mange nyttige tips for studentene.
GLU-studentene på EN-157 har i dag (torsdag 31.jan) fått prøvd seg på tegneserieverktøyet Cartoonist (Creaza), som er mye i bruk i grunnskolen. Programmet fungerer på alle «dingser», enten via nettleser eller som app.
Som en del av det skjønnlitterære pensumet har studentene lest romanen «The Curious Incident of The Dog in The Nightime” av Mark Haddon, og vi ønsket å vise dem en av mange måter å visualisere hendelser på, med tanke på elever i klasserommet. Studentene fikk velge en scene/hendelse fra boka, diskuterte temaer og lagde en tegneserie på 5-6 bilder/slides. I tillegg la de inn lydeffekter, skrev tekst i snakkebobler, og leste inn stemmer til karakterene. Det ble veldig gøy!
Våren 2019 har studentene på 2 GLU gjennomført workshop i pedagogisk bruk av iPad, Chromebook og PC ved Karuss skole.
Det er personalet ved skolen som har planlagt og gjennomført workshopen. På den måten har skolen fått en intern kompetanseheving og bevissthet rundt egen bruk av teknologi, samtidig som studentene har lært masse nyttig av sine kommende kolleger!
En av gruppene på 1-7 utdanningen lærte blant annet om hvordan en kan bruke itslearning til å gi motiverende leselekser og appen Skoleskrift som en del av lese- og skriveopplæringen. De fikk også teste ut Book Creator, Multi Smart og et arsenal av andre apper. Konkurranseinstinktene kom også frem da de fikk prøve seg på en lagversjon av Quizlet.
En stor takk til Karuss skole for en lærerik og spennende dag!
Studentene i 1 GLU (5-10) har hatt workshops med matematisk oppgaver som skulle løses. Videre skulle studentene lage undervisningsfilm knyttet til det faglige emnet. I en av oppgavene kunne studentene velge et emne fritt fra geometrien og formidle dette på film.
I en senere oppgave skulle studentene gå ut og finne en egnet plass for å ta et bilde som viser en lengre avstand. Bildet skulle limes inn i geogebra og man skulle finne forsvinningspunktet(-ene) ved hjelp av perspektivlinjer. Deretter lages undervisningsfilm om perspektivtegning som kan brukes i undervisningen på ungdomstrinnet.
Det skulle framgå av filmene forklaringer av begreper som perspektiv, horisontlinje, forsvinningspunkt, forskjell på ettpunkt- og topunktsperspektiv.
Filmene ble levert inn som et obligatorisk arbeidskrav som ble vurdert til godkjent/ikke godkjent.
Utdanningsdirektoratet inviterer til nettverkssamling om profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningen. Samlingen finner sted på Samisk allaskuvla i Kautokeino
Tema er deling og samlingen er rettet mot ledere, lærerutdannere, praksislærere, lærerstudenter og andre som er involvert i lærerutdanning.
I etterkant av Nordic@BETT 2019 på University College London (UCL) inviterte Utdanningsdirektoratet til en samling for lærerutdanningsinstitusjonene. Målet var å dele hva som skjer i sektoren, spesielt knyttet til digitaliseringsprosjektene og drift og utvikling av ulike teknologirike rom. Institusjonene som deltok var UiT, USN, Høgskolen i Volda, HiØ, OsloMet og UiA.
Det er veldig nyttig med møteplasser hvor vi kan diskutere med andre i sektoren - så en stor takk for initiativet fra Udir!
Vår dyktige prosjektmedarbeider og førsteamanuensis Kristine Hasund har laget sin aller første film som kan brukes til å flippe klasserommet i engelskfaget. For å lage filmen har hun benyttet seg av appen Explain everything.
- Det har kostet blod, svette og tårer, men endelig er min aller første flipped-classroom video klar for å deles med lærerstudentene, sier Hasund. - Jeg har tenkt på at jeg skulle lære meg å bruke appen, men først etter at mine ProDiG-kolleger Trond Rasmussen (engelsk) og Monica L. Svendsen (naturfag) satte seg ned sammen med meg og hjalp meg å finne ut av det, ble det noe av. Planen er at det skal bli mange videoer av denne typen etter hvert, og at jeg skal lære meg appen ordentlig så kvaliteten på videoene kan bli enda bedre.
I forbindelse med turen til den internasjonale BETT-konferansen i London 2019, arrangerte Norsk pedagogisk dataforening (nped) blant annet skolebesøk i London og omegn.
Professor Charles Armstrong og førsteamanuensis Kristine Hasund på engelsk var på skolebesøk på Benhurst Primary School i London. - Her har vi fått vi se Smart-teknologi i praksis, og tar med oss hjem gode tips til GLU-studentene!
I det nyopprettede emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, IS 215, skal grunnskolelærerstudenter jobbe tre dager ved Vitensenteret i Kristiansand. Målet er å lære hvordan en som lærer kan drive undervisning ved hjelp av teknologi.
I uke fire reiser 150 lærere, lærerutdannere og skoleledere fra Agder til den internasjonale BETT-konferansen i London.
Deltagerne har en innholdsrik og teknologitett uke foran seg med skolebesøk, seminarer, workshops og utstilling på ExCel-arena.
Opplegget er arrangert av Norsk pedagogisk dataforening (nped) og vi gleder oss til å bli inspirert sammen med gode kolleger fra hele Agder!
Her kan du lese nyhetsbrev om PfDK i lærerutdanningen fra Utdanningsdirektoratet.
Du kan blant annet lese om treff for lærerutdanningene på BETT, nettverkssamling i PfDK i Kautokeino og det europeiske prosjektet ITELab som lærerutdanningen ved UiA er en del av.
På samlingen deltok alle de 11 fagmiljøene i ProDiG-prosjektet. Vi hadde også med oss et par gjester: Lillian Ringøen (GLU-student) fortale hva studentene mener er en god lærerutdanner og hva studentene savner av digital kompetanse i sin utdanning. Studieleder på GLU, Kristian Andersen, hadde et innlegg om profesjonsfagene i GLU, som står i spenning mellom disiplinfaget og skolefaget. Prosjektmedarbeider og førsteamanuensis Cathrine Tømte ga oss et innblikk i hva forskning og retningslinjer sier om profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen og høyere utdanning.
Fagene hadde deretter samtaler og erfaringsutveksling seg imellom om hva de har gjort i prosjektet og hvor de skal.
Førsteamanuensis Morten Beckmann på institutt for religion, filosofi og historie deltok i 2018 på OEB-konferansen i Berlin sammen med delegater fra 70 andre land.
På OEBs nettsider kan du lese om konferansen og melde deg på for 2019!
Stein Erik Skaar på PULS holdt et webinar for studentene i 1 GLU med en innføring i bruk av Skype, Onedrive, OneNote, Teams og Lynda.
En lærerutdanning for fremtiden
Universitetet i Agder satser på en mer fremtidsrettet lærerutdanning i tettere samarbeid med kommuner, skoler og lærere. På nettverkssamlingen presenterte vi hvordan PfDK integreres i lærerutdanningene gjennom blant annet grunnskolelærere i delte stillinger, partnerskoler som læringsarenaer, digitale læringsressurser i Canvas og teknologi i praksisveiledning.
I forbindelse med veiledningsteknologi ble det presenterte erfaringer og resultater fra forskning på og implementering av MOSO (Mentoring and Observation SOftware) i Norge og Sverige.
Se opptak av innlegg v/ Kari-Ann Gjengaar, Vennesla ungdomsskole, Leif Anders Haanes, Fagerholt skole, Johan Andreasen, Ingvild Bergan og Petter Mathisen, UiA.
ProDiG-teamet i matematikk inviterte universitetslektor Nils Kristian Hansen til et internseminar på instituttet om programmeringsverktøyet Scratch. Programmet er designet først og fremst for barnetrinnet, men vil også kunne gi eldre elever en nyttig erfaring i programmeringens natur. Scratch gir erfaring med logiske kommandoer og koder i form av visuelle brikker som må settes sammen på nøyaktig riktig måte for å få den ønskede virkemåte. Vi fikk prøve oss på en rekke oppgaver som gav inspirasjon til å utforske verktøyet videre.
Hvis du vil lære mer om Scratch kan du se på Nils Kristian sin presentasjon her:
I 2 GLU (5-10) skal studentene i naturfag rapportere fra en praktisk aktivitet i kjemi ved å bruke tre apper: iMovie, Clips og Book Creator. Målet er å gi studentene erfaring med bruk av ulike digitale verktøy i faget, økt profesjonsfaglig digital kompetanse og inspirasjon til å prøve ut lignende opplegg med elever i skolen.
ProDiG har bidratt med midler til å kople på en lærer fra praksisfeltet, Tore Mydland fra Torridal skole. Tore har bidratt med gode innspill og ideer i planleggingsfasen av undervisningopplegget for studentene sammen med faglærer (Monica Lian Svendsen), og i oktober 2018 ledet han en tre timers undervisningsbolk med studentene på campus. Sentralt i denne opplæringen stod bruk av de tre utvalgte appene, samt erfaringsoverføring fra Tores virke som lærer og hans bruk av disse appene i egen undervisning med elever i skolen.
Tore hadde med seg utstyr til to naturfagsforsøk, og han lot studentene få prøve ut appene mens de utførte forsøkene. Det var spennende å se hvordan studentene løste oppgavene ulikt ved å velge ulike kombinasjoner av film, stillbilder og tekst i rapportene sine.
Erfaringer fra denne opplæringsøkten kan studentene ta med seg inn i praksis ved partnerskolene og til kjemilaboratoriet på campus. På kjemilaboratoriet skal de utføre kjemiforsøk og rapportere ved å bruke de samme appene de har øvd på å bruke.
Se videoen Tobias og Aasmund laget som del av opplæringsøkten:
Alle studentene i de nye masterutdanningene gjennomfører obligatoriske digitale læringsmoduler i Canvas. Målet er å gi alle studenter, uavhengig av fagvalg, en grunnleggende pakke i profesjonsfaglig digital kompetanse. Foruten å delta på webinar og workshops på skoler har studentene oppgaver knyttet til modulene. I 3. semester er oppgaven å lage et skjermopptak av noe de kunne tenke seg å prøve ut i skolen.
Opptaket kan være en omvendt undervisningsoppgave som elevene skal se før timen, et opptak hvor de gjennomgår en tekst og gir tilbakemelding eller at de forklarer et opplegg for en skoletime. Poenget med oppgaven er at de får prøv ut et verktøy og at de får en bevisstgjøring av hvordan man forbereder og utfører denne type arbeid. Det betyr at innholdet ikke trenger å være perfekt, men at det er arbeidsformen de skal øve seg på.
Her kan du se et utvalg av gode eksempler på opptak gjort av våre studenter i 2 GLU, kull 2017:
Tema: “Læring på tvers av læringsarenaer (LU og praksis)”
6.-7. november 2018 inviterer Utdanningsdirektoratet og Universitetet i Agder til nettverkssamling om profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningen.
Samlingen finner sted på UiA i Kristiansand.
Målgruppe
Samlingen er rettet mot ledere, lærerutdannere, praksislærere, lærerstudenter og andre som er involvert i lærerutdanning.
Tema
Temaet denne gangen er "Læring på tvers av læringsarenaer (LU og praksis)". For å utvikle kvaliteten i lærerutdanningene er det viktig å sikre helhet og sammenheng i undervisningen på campus og ved lærerutdanningsbarnehager og -skoler, men også lærebedrifter. Utdanningene bør legge til rette for læringsformer som gir studentene mulighet til å se tydelige sammenhenger mellom teori og praksis. Dette handler også om å konkretisere hvordan lærerutdanningene best forbereder studentene på en praksis som knytter sammen digitale ferdigheter, digital kompetanse og læring.
Hvordan kan lærerutdanningene i framtiden bidra til enda bedre læring og profesjonsfaglig digital kompetanse hos studentene på tvers av læringsarenaer? Meld deg på her! Frist for påmelding 15. oktober.
Arbeidsgruppa for Undervisningsverkstedet invitererte til workshop for å få innspill til utviklingen av et fleksibelt teknologirikt klasserom til bruk i lærerutdanningene. Rommet skal være et sted hvor faglærere i lærerutdanningene kan prøve ut ulike undervisnings- og arbeidsmåter sammen med studentene. Det skal også være et sted hvor studentene får jobbe med fremtidsrettet teknologi, og teknologi som allerede brukes i skoler og barnehager i dag. Både studenter, faglærere, praksislærere og ledere fra skoler, kommuner og universitetet bidro med sine tanker og ideer på workshopen.
På Høstkonferansen møtte vi mange interessante foredragsholdere som tar pulsen på digitalisering i høyere utdanning. Virtuell mobilitet, innovativ bruk av Canvas og den kommende reformen for livslang læring var blant temaene.
I september 2018 besøkte ProDiG-prosjektet UCC i København. Vi møtte universitetslektor Lise Møller og tre av hennes studenter på linjen Future Classroom Teacher som er en spesialisering innenfor lærerutdannelsen. Her zoomer de inn og utforsker og eksperimenterer teknologi som vilkår for den moderne skole. På UCC fikk vi prøve ut ulike teknologier som del av et pedagogisk arbeid.
Forskning- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø var 14. mai 2018 på UiA. Hun besøkte blant annet lærerutdanningene hvor ProDiG-prosjektet ble presentert. Vi fikk mulighet til å fortelle hvordan prosjektet bidrar til å skape fremtidens lærerutdanninger i samarbeid med skoler og lærere i regionen.
Vi jobber for å skape fremtidens lærerutdanning i samarbeid med skoler, lærere og andre lærerutdanningsinstitusjoner. I mai 2018 var vi på Læringsfestivalen på NTNU og presenterte ProDiG-satsingen.
25. april 2018 ble det holdt en konferanse om utdanningsledelse ved UiA. Vi ble invitert til å presentere ProDiG som et eksempel på utdanningsledelse i grunnskolelærerutdanningen. For ulike ledere på universitetet fikk vi vist frem målsetningene våre for prosjektet i samarbeid med dekan og studieleder. Med oss på laget hadde vi også grunnskolelærer Jan Martin Hammersland som jobber i delt stilling på UiA og Leif Anders Hannes, inspektør på Fagerholt skole som vi samarbeider med i prosjektet.
Konferansen var et samarbeid mellom UiA og UiS og var ment som en arena for utvikling av utdanningsledelse som området. Målgruppen for konferansen var alle faglige og administrative ledere som har interesse av å utvikle utdanningsledelse.
190 studenter på 1 GLU fikk over to dager opplæring i å bruke OneDrive, OneNote og Skype aktivt i sin studiehverdag. Se opptak av webinaret!
Kristiansand Kommune og Universitetet i Agder inviterer praksislærere og faglærere i grunnskolelærerutdanningene til felles seminar 26. april 2017. Vi tilbyr ulike workshops med eksempler på god bruk av IKT i skole og lærerutdanning.
Seminaret starter med mat og felles introduksjon i Lilletunstova (studentkantina). Deretter kan du velge mellom 5 ulike workshops (se side 2). Du kan melde deg på 2 workshops da disse arrangeres 2 ganger. Fullstendig program sendes deltakerne før seminaret.
Ansvarlig for siden: Ingvild Bergan <ingvild.berganSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>