Profesjonsfaglig digital kompetanse for studenter og lærerutdannere i grunnskolelærerutdanningene
Ved å samarbeide tett med skolene skaper Universitetet i Agder en lærerutdanning for fremtiden. Vi utdanner grunnskolelærere som er godt rustet til å møte både læreplanens og skolenes krav til profesjonsfaglig digital kompetanse.
Fra høsten 2018 vil flere lærere fra praksisskoler i regionen jobbe i delt stilling knyttet til ulike fagmiljøer ved Universitetet i Agder. Møt lærerne her.
Lærerutdanningene ved UiA har bidratt med flere innlegg på årets Lærerutdanningskonferanse: "Lærerutdanning i digital transformasjon" i regi av Universitets- og høyskolerådet.
I et samarbeid mellom Universitetet i Agder, Gáisi språksenter, Samisk høgskole og skogliv.no lager vi en samisk verden i spillet Minecraft med tilhørende undervisningsopplegg.
Studenter på grunnskolelærer- utdanningene ved UiA skal bruke virtuell virkelighet som en del av undervisningen i vårens praksisperiode. Målet er å legge til rette for etisk refleksjon sammen med elevene de skal undervise i skolen.
På lærerspesialistutdanningen i matematikk ved UiA samarbeider universitetslektor Anders Skarpeteig Fidje og grunnskolelærer Mats Holthe om undervisningen.
Institutt for nordisk og mediefag ved UiA skal utvikle en samisk verden i Minecraft hvor lærere og elever i skolen sammen kan utforske og lære om samisk kultur, historie og språk. Utviklingen skjer i et samarbeid med lærere i grunnskolen, Samisk høyskole i Kautokeino og Microsoft Education.