Gjeldende kvalitetssystem for utdanning ble vedtatt av universitetsstyret 22.11.2017 og iverksatt høsten 2018 (revidert kvalitetssystem vedtatt av styret 27. januar 2021 vil bli oppdatert i løpet av våren og tre i kraft fra høsten 2021).
Universitetet i Agder har en målsetting om å være et åpent og inkluderende universitet med en tydelig og fremtidsrettet utdanningsledelse på alle nivå. Kvalitetsarbeidet er en viktig del av utdanningsledelsen og er forankret i universitetets strategi og i vitenskapsområdene som danner grunnlag for universitetets studieportefølje. Kvalitetsarbeidet skal være preget av en samarbeidskultur i møte mellom ansatte, studenter og arbeids- og samfunnsliv.
Kvalitetssystemet er inndelt i følgende kapitler:
1. Innledning
I innledningskapittelet beskrives kvalitetsarbeidet som en kontinuerlig prosess som skal bidra til utvikling av kvalitet i emner, studieprogram og studieportefølje. I tillegg forankres kvalitetssystemet i lov og forskrifter. Hele kapittel 1
2. Mål for kvalitetsarbeidet
Overordnet mål for kvalitetsarbeidet er at studentene skal oppnå best mulig læringsutbytte og personlig utvikling i relevante utdanninger som forbereder dem for et arbeids- og samfunnsliv i endring. Universitetets styrende organer og ledelse på alle nivå har et ansvar for kvalitetsarbeidet og skal støtte utviklingen av en kvalitetskultur blant ansatte og studenter. Hele kapittel 2
3. Roller, ansvar og oppgaver
Kapittelet inneholder en beskrivelse av roller, ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet for styrer og utvalg, ledere, studenter og studenttillitsvalgte ved UiA. Hele kapittel 3
4. Prosesser og rapporter
Kvalitetsarbeidet er organisert omkring emner, studieprogram og studieportefølje. Som grunnlag for kvalitetsarbeidet skal det systematisk innhentes informasjon fra relevante kilder, blant annet studentevalueringer og relevante studiedata. Evaluering gjennomføres blant annet i faglærermøter, studieråd/ph.d.-programråd, evalueringspanel med eksterne deltakere og ledermøter. Hele kapittel 4
5. Opplæring og oppfølging av ansatte
Omtale av rutiner og ansvar for opplæring og oppfølging av ansatte. Hele kapittel 5