Funksjonsbeskrivelse for fagkoordinator i faglærerstudiet for tospråklige
Vedtatt at Styret for lærerutdanningene 05.09.2018
I henhold til kvalitetssystemet og instruks for instituttleder, skal instituttleder utpeke fagkoordinatorer som, i samarbeid med studieleder, bidrar til utvikling av Faglærerstudiet for tospråklige
Fagkoordinator skal:
1. Bidra til utviklingen av studieprogrammet ved å:
a) være et bindeledd mellom Avdeling for lærerutdanning, praksisfeltet, studentene og faglærerne som underviser i studieprogrammet. b) være pådriver for kvalitet i faglig innhold, profil og relevans i Faglærerstudiet for tospråklige
2. Bidra til at faget har studentaktive og varierte undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som sikrer at læringsutbyttet oppnås, ved å:
a) stimulere til at undervisnings-, lærings- og vurderingsformene er profesjonsrettet og forskningsbasert
b) være pådriver for å ta i bruk digitale verktøy i undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
c) være pådriver for kvalitet i faglig veiledning d) stimulere til at studentene tar en aktiv rolle i læringsprosessen
3. Bidra i kvalitetsarbeidet i faget i henhold til universitetets kvalitetssystem blant annet ved å:
a) lede årsplanmøte
b) bidra til at resultatene av kvalitetsarbeidet følges opp i lærerkollegiet c) melde eventuelle kvalitetsavvik til instituttleder
4. Være pådriver for et godt læringsmiljø ved å:
a) sikre at studentene får en god faglig introduksjon, som grunnlag for oppnåelse av læringsutbyttet
b) stimulere til at studentene inkluderes i det akademiske fellesskapet og i forskningsprosjekter
c) være pådriver for et inkluderende læringsfellesskap blant annet ved å:
i. bidra i forebyggende arbeid mot mobbing og trakassering ii. sørge for at bekymringsmeldinger blir bragt videre til studieleder, instituttleder eller administrasjonen
5. Andre oppgaver Gi innspill til instituttleder om behov for personalressurser i faget