Satsingsområde 1: Identitet, merkevare og kjennskap
UiAs strategi setter som mål at vi skal være anerkjente og ha synlighet regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vår identitet som «samskapingsuniversitetet» er også forankret her.
Det er nærliggende å anta at kjente universiteter med en tydelig identitet har fordeler ved rekruttering av studenter og ansatte, tildeling av midler til forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning, eksponering i nyhetsmedier og i arbeidet med å knytte til seg strategiske samarbeidspartnere.
Fra nasjonale omdømmeundersøkelser de siste årene vet vi at UiA er godt kjent og har et godt omdømme blant befolkningen i vår egen region. Nasjonalt er vi per 2020 likevel blant de minst kjente universitetene i Norge.
Mål
UiA skal i nasjonale omdømmeundersøkelser være det universitetet som år for år har raskest forbedring i kjennskap og omdømme. UiAs skal ha en tydelig identitet som «samskapingsuniversitetet». UiA skal ha en enhetlig og tydelig visuell identitet på tvers av organisasjonen og kommunikasjonskanaler.
Hovedtiltak
Utarbeide en merkevareplattform som skal bidra til å gjøre identiteten som «samskapingsuniversitetet» til et konkurransefortrinn for UiA Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen, fakulteter/Avdeling for lærerutdanning
Prioritere budskap om hvordan UiA og samarbeidspartnere samskaper framtidens kunnskap i kommunikasjonsarbeidet Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen
Bruke samskapingsbegrepet aktivt i kommunikasjonen internt og eksternt, forklare dets betydning og hvilke gevinster metoden gir samfunnet gjennom relevante eksempler Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen, fakulteter/Avdeling for lærerutdanning
Bruke de tverrfaglige satsingsområdene i kommunikasjonsarbeidet for å skape en faglig profil, og å koble utdanninger, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og formidling til de store samfunnsutfordringene Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen, alle
Innarbeide samskapingslogoen i UiAs visuelle profil og maler, med klare retningslinjer for når denne skal brukes Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen
Støtte profileringskonferanser hvor UiAs forskning og kunstneriske utviklingsarbeid kobles med relevante deltakere fra samfunnslivet og som synliggjør UiA som et samskapende universitet Ansvar: Rektoratet, fakulteter/Avdeling for lærerutdanning, Kommunikasjonsavdelingen
Samarbeide med regionale partnere, universitetsbyene Grimstad og Kristiansand spesielt, om økt synlighet Ansvar: Ledelsens stab, Kommunikasjonsavdelingen
Inkludere kommunikasjon og markedsføring i relevante samarbeidsavtaler Ansvar: Fakulteter/Avdeling for lærerutdanning, ledelsen, avdelinger
Delta i årlige nasjonale omdømmeundersøkelser for å måle hvordan UiAs omdømme utvikler seg gjennom perioden Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen
Synliggjøre store, strategiske samarbeidspartnere i vår kommunikasjon Ansvar: Kommunikasjonsavdelingen, fakulteter/Avdeling for lærerutdanning
Bygge stolthet og engasjement blant våre alumner gjennom aktiviteter, tilbud og kommunikasjon med våre tidligere studenter Ansvar: Fakulteter/Avdeling for lærerutdanning, Kommunikasjonsavdelingen