Vi vil akkrediteres. Hva betyr det for deg som student?

Handelshøyskolen ved UiA jobber med en internasjonal akkreditering. Dette kan gi store fordeler for hele fakultetet, og spesielt studentene.

Førsteamanuensis Stina Torjesen og dekan Kristin Wallevik, foto.
Førsteamanuensis Stina Torjesen (t.v.) og dekan Kristin Wallevik er sentrale i arbeidet med akkreditering.

- Det er rundt 18.000 handelshøyskoler verden rundt, men bare rundt 900 er internasjonalt akkreditert. Får vi denne akkrediteringen, så vil vi rykke opp en divisjon, sier dekan Kristin Wallevik.

Siden 2014 har UiA jobbet for å bli akkreditert av Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB). Akkrediteringsprosessen innebærer ny strategi, ny organisering og kvalitetssikring av undervisningsutbytte og forskning.

Åpner dører internasjonalt

- Vi blir pushet eksternt for å bli bedre, noe som kommer studentene til gode. Hele studieprogrammets oppbygning har blitt forbedret, og mulighetene til utveksling blir mye bedre. Mange universiteter og høyskoler i andre land vil bare utveksle med andre som er akkrediterte, for å sikre at partnerne holder høyt nivå, sier førsteamanuensis Stina Torjesen, som nå har intensive dager før den neste milepælen i prosessen.

I starten av november får Handelshøyskolen ved UiA besøk av tre representanter fra AACSB, som skal undersøke om opplysningene de har fått om fakultetet stemmer med realiteten. I tre dager skal de ha møter med UiAs rektor, vitenskapelig og administrativt ansatte, studenter og andre som har med fakultetet å gjøre.

- En kollektiv eksamen

- De skal se på hele vår virksomhet i detalj, og også besøke forelesninger i entreprenørskap og forskningsmetode. Vi har rigget et eget rom til deres besøk. Du kan godt si at hele fakultetet skal opp til en kollektiv tre dagers eksamen, sier Torjesen.

I dag er det kun BI og Norges Handelshøyskole som er internasjonalt akkrediterte i Norge, så hvis Handelshøyskolen ved UiA blir akkreditert vil den bli del av en eksklusiv gruppe.

- Gjennom prosessen blir vi både et bedre studiested og mer fokusert i vår forskning. Vi har allerede hevet oss betydelig, og våren 2019 vil vi få vite om vi får akkrediteringen. Dette øker verdien av våre studenters vitnemål, gjøre oss mer konkurransedyktige internasjonalt og nasjonalt, og heve nivået på alt vi gjør, sier Wallevik.