Vi gratulerer Muluneh Hideto Dato med vellykket disputas om eierskapsprinsipper i mikrofinans-selskaper

Muluneh Hideto Dato har forsvart og disputert for ph.d.-graden med avhandlingen «Essays on corporate governance in microfinance” torsdag 8. februar 2018.

Bilde av Muluneh Hideto Dato.

I avhandlingen forsker Muluneh Hideto Dato på prinsipper for eierstyring og selskapsledelse i mellomstore mikrofinans-institusjoner i utviklingsland. Debatten og forskningen på prinsipper for eierstyring og selskapsledelse har hittil vært fokusert på større bedrifter i industri-land. Det har vært mindre oppmerksomhet om selskaper i utviklingsland, og særlig på mindre bedrifter.

Muluneh Hideto Dato er en Cotutelle PhD research fellow,og har fulgt doktorgradsprogrammet ved Handelshøyskolen ved UiA, samtidig som han har fulgt doktorgradsprogram ved Université libre de Bruxelles (ULB).

Doktorgraden er finansiert av Marie-Christine Adam Foundation ved ULB, Sørlandets kompetansefond  og Handelshøyskolen ved UiA.

Les mer om avhandlingen.

Prøveforelesning og disputas fant sted i Auditorium Sørlandet, Kunnskapsparken, Gimlemoen 19, Campus Kristiansand torsdag 8. februar 2018

Disputasen ble ledet av instituttleder Bjørn-Tore Flåten, Institutt for strategi og ledelse, UiA.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Arvind Ashta, Accounting, Finance and Law Department, Burgundy School of Business, Université Bourgogne Franche-Comté, France

Annenopponent: Associate professor Annette Krauss, Department of Banking and Finance, University of Zürich, Switzerland

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Lars Christer Oxelheim, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Marek Hudon, Université libre de Bruxelles og professor Roy Mersland, UiA