UiA Alumni IndØk leder vei

På initiativ fra avgangskullet på masterprogrammet i Industriell økonomi og teknologiledelse, ble UiA Alumni IndØk etablert denne måneden. UiAs nye alumnikoordinator, Maiken Kleiven Græsli, applauderer engasjementet.

Bilde av studenter samlet rundt et bord.
Kick-offen ble holdt i strålende solskinn på Campus Grimstad.

UiA satser i 2019 på etablering av UiA Alumni. Formålet er å skape en arena for gjensidig kunnskapsdeling mellom UiA og våre kandidater, nettverksbygging og sosiale treff. Gradvis vil ordningen utvikles til å omfatte kandidater fra alle våre fakulteter.

Det var derfor spesielt gledelig for Handelshøyskolen da en gruppe studenter på avgangskullet på masterprogrammet i Industriell økonomi og teknologiledelse (IndØk) ytret ønske om å få til et alumnisamarbeid. 13. juni ble det invitert til kick-off for UiA Alumni IndØk på Campus Grimstad, der rundt 25 studenter fra kullet møtte opp for en god diskusjon rundt hva vi ønsker med alumniordningen. Tilstede var også avtroppende studieprogramleder og instituttleder ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Gøril Hannås, som talte varmt for å opprettholde kontakten med IndØk-erne når de nå tar steget ut i arbeidslivet.

Vil gi noe tilbake

Avgangsstudentene ivret for å bidra til å skape en sterkere identitet blant alumner fra IndØk ved UiA. De viste også et tydelig engasjement for å gi noe tilbake til fremtidige kull av IndØk-ere, og lette deres overgang fra studier til arbeid. Selv hadde mange fått jobb allerede før masteroppgaven ble levert, og de vil de nærmeste månedene spres over hele landet.

Bilde av studenter som spiser under møtet.

Fire studenter skal sitte i alumnistyret, som skal samarbeide med UiA om arrangementer.

Alumnitreff til høsten

I løpet av arrangementet ble det etablert et alumnistyre bestående av fire avgangsstudenter, som vil samarbeide med UiA om ulike aktiviteter. I første omgang er det for de ferske alumnene hyggelig å tenke på at de vil kunne treffes igjen allerede i oktober, da det planlegges et arrangement der IndØk-alumner fra alle tidligere kull vil være velkomne.

Nytilsatt alumnikoordinator ved UiA, Maiken Kleiven Græsli, ble inspirert av møtet med IndØk-erne: – Det er utrolig positivt at dette initiativet kommer fra studentene selv, for når de er så tydelige på hva de ønsker kan vi lettere tilpasse en alumniordning for dem. Samtidig har jeg tro på at fremtidens IndØk-studenter lettere vil kunne komme i kontakt med næringslivet gjennom UiA Alumni IndØk. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Bli med i UiA Alumni!

Har du en grad fra UiA, vil vi ha deg med i UiA Alumni! Les mer, og registrer deg her: www.uia.no/alumni