Studenter skal få kunder til Skippergata

Markedsførings-studenter på Handelshøyskolen ved UiA har fått i oppdrag å promotere handlegata Skippergata. Erfaringen gir dem innsikt i yrket de skal ut i.

Nina Dønnem (t.v.) og Anine Namork studerer markedsføring på handelshøyskolen ved UiA, og har Skippergata som prosjekt, foto.
Nina Dønnem (t.v.) og Anine Namork studerer markedsføring på handelshøyskolen ved UiA, og har Skippergata som prosjekt.

- Vi merket ganske fort da vi begynte at det er et annerledes forhold mellom kunder og selgere her. Det er en annen handleopplevelse, som du ikke får i kjedebutikker, sier Nina Dønnem.

Hun og Anine Andrea Namork, Kaja Husa, Nina Dønnem og Kristin Tharaldsen studerer alle markedsføring, og er i forskjellige år av utdanningen. Det gjør at de også drar lærdom av hverandre. Prosjektet går ut på å få flere til å handle i området Skippergata/Kirkegata, som ligger like ved Markens.

Krysset Skippergata/Kirkegata inneholder en rekke uavhengige butikker., foto

Krysset Skippergata/Kirkegata inneholder en rekke uavhengige butikker.

- En sjarmerende gate

- Gjennom prosjektet får vi god erfaring, tester ut det vi lærer på Handelshøyskolen, og får noe konkret vi kan vise til i jobbsøking. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på at jeg har noe annet å vise til enn bare fag, sier Namork.

Området er kjent for mange i Kristiansand, men det er gjerne ikke det første stedet studenter besøker når de flytter til byen. Heller ikke studentene var klar over hva gata har å by på.

- Da vi begynte var vi innom alle butikkene her, og ble overrasket over det store utvalget. Det er en sjarmerende gate, med mange nisjebutikker. Mange av innehaverne har vært her lenge, og har virkelig peiling på det de driver med, sier Dønnem.

Skal drives videre

Strategien er å nå de unge der de er, så naturlig nok har vi jobbet mye med sosiale medier. Dette gir god erfaring, for ting tar ofte lengre tid enn du først tror. Neste år er planen at nye studenter skal overta, for å sikre videre drift og lærdom.

- Det å ta ansvar for dette har lært oss mye. Sosiale medier tar tid, og det høres kanskje enkelt ut å bare ta noen bilder og legge dem ut, men det er mye arbeid bak. Nå bygger vi profilen godt, slik at det blir enkelt for de neste studentene å overta, sier Namork.

Studentene jobber for å få flere besøkende til gata.

Studentene jobber for å få flere besøkende til gata, foto

Merkevaren «Skippergada»

Vebjørn Hole Uleberg i Emporium Linjeforening ved UiA har vært med på å muliggjøre prosjektet.

- Formålet er å gjøre «Skippergada» til en merkevare som folk i regionen og resten av landet skal få kjennskap og utvikle et forhold til. Det har kommet massevis av tilbakemeldinger gjennom de sosiale kanalene som blir brukt, og jeg har selv sett at folk i stadig større grad snakker om og drar til gata for å se og kjøpe , sier han.

Nå jobbes det videre med markedsføring, og planen er å skaffe midler til arrangementer og forbedringer til prosjektet.