Jump to main content

Slik jobbet Audun for å bli årets masterstudent

Audun Przytula Fjeldberg ble ferdig med siviløkonom-studiet i juni. Han har vært sikret jobb siden desember i fjor.

Bildet viser Audun Przytula Fjeldberg som holder opp diplomet han ble tildelt.
Prisen ble delt ut under masterstudentenes avslutningsmiddag før sommeren.

– Å skrive masteroppgave var egentlig veldig gøy, fordi vi hadde lagt opp et godt løp for å forberede oss. Det hjalp mye at vi ikke måtte gjøre mange ting samtidig, sier Fjeldberg.

Han skrev mastergraden sin i siviløkonomi sammen med Emil Sebastian Konsmo, som han møtte på bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Deretter fortsatte begge på masterprogrammet.

Endret retning

Planen var å skrive en mastergrad om fondsforvaltning, og å se hvordan passive indeksfond presterer sammenlignet med aktive indeksfond. Men veilederen deres, professor Valeriy Zakamulin, anbefalte dem å skrive om noe helt annet.

– Det var så mange som hadde skrevet om fondsforvaltning, så det var lite nytt å hente der. I stedet anbefalte Zakamulin oss å skrive om «Sell in May»-effekten. Dette er et fenomen som mange som jobber med aksjer har sett, hvor aksjene har høyest avkastning i vintermånedene, sier Fjeldberg.

Fenomenet har navnet «Sell in May» fordi mange velger å selge aksjer i mai og holde seg ute av aksjemarkedet frem til oktober, for å få best mulig avkastning på investeringene sine. Men er det bare en myte? Det bestemte Fjeldberg og Konsmo seg for å finne ut av.

De planla arbeidet tydelig, slik at de kunne utnytte tiden best mulig. Dette var avgjørende for at arbeidet med masteroppgaven gikk godt.

Analyserte først

– Først jobbet vi hjemme hele januar, og i februar begynte vi for alvor med å analysere dataene våre. Det holdt vi på med helt frem til mars, og etter det begynte vi å skrive. Vi ville få tak i dataene og bli ferdig med analysen før vi begynte å skrive, fordi det er tungt å sitte og gjøre analysen. Det vil du ikke ha hengende over deg når du skal skrive, sier Fjeldberg.

Og hva fant de ut av?

– Kort fortalt så fant vi en tydelig effekt, som viste at avkastningen var høyere i vintermånedene. Dette er det ikke mange som har sett på, og økonomer jobber fortsatt med å forstå nøyaktig hvorfor dette skjer, sier Fjeldberg.

Årets masterstudent

Prisen for årets masterstudent ble delt ut under avslutningsmiddagen for masterstudenter ved Handelshøyskolen ved UiA i Kristiansand 1. juni. Fjeldberg hadde en god følelse før utdelingen.

– Jeg visste at jeg var nominert, og jeg visste at jeg hadde gode akademiske resultater. Da dekanen leste opp hva slags verv vinneren hadde hatt, ble det klarere og klarere. Det kom allikevel litt overraskende på, og det var veldig hyggelig, sier Fjeldberg.

Han vant prisen «Årets masterstudent» på bakgrunn av sine gode akademiske resultater, sin masteroppgave og sitt engasjement som student.

Hva slags råd kan du gi til andre som ønsker å skrive en god masteroppgave?

– Jeg vil råde andre til å finne en god medstudent å skrive med, og å få tak i temaet du skal skrive om så fort som mulig. Det er vanskelig å forberede seg for mye, men ha en baktanke og en metode du tenker på. Så gjelder det å planlegge tiden godt, slik at du vet når du skal jobbe og når du kan ta fri med god samvittighet, sier Fjeldberg.

Videre til Oslo

Han fikk jobb i Klynveld Peat Marwick Goerdeler, mer kjent som KPMG, i desember i fjor, altså et halvt år før han var ferdig på masterstudiet. Nå har han flyttet til Oslo for å starte i jobben i august.

– Det ga meg selvfølgelig en god følelse da jeg skrev mastergraden å vite at jeg ikke trengte å bekymre meg om jobbsøking til høsten. Det ga meg mer motivasjon til å gjøre en god jobb med oppgaven, og nå ser jeg frem til å gjøre en god jobb i KPMG, sier Audun Przytula Fjeldberg.