Ole Gerhard tar videreutdanning takket være tilrettelegging fra arbeidsgiver

Ole Gerhard Sørensen (39) hadde lenge vurdert å ta videreutdanning, men travel jobb og familieliv gjorde at dette ble satt på vent flere ganger. Da arbeidsgiver la til rette for videreutdanning for de ansatte, så kastet han seg på.

Ole Gerhard Sørensen ser rett mot kamera

- Jeg nærmer meg halvveis i mitt arbeidsliv og jeg har en ganske annen plan siste halvdel enn jeg hadde for den første. Da jeg var 19, så handlet alt om å utvikle meg som fotballspiller. Nå er fokuset litt annerledes, men det å sette tydelige mål, både personlig og i jobben jeg har, er viktig for meg.

Tilrettelegging fra arbeidsgiver

Ole Gerhard gjennomfører nå Executive Master of Business Administration ved Handelshøyskolen ved UiA. Han sier at mulighetene arbeidsgiver gir for å ta videreutdanning er svært viktig for ham. Både hans tidligere og nåværende arbeidsgivere hos Noroff og Sør Cup ser verdien av kompetanseheving for ansatte.

- Ja, jeg synes det er viktig å sette pris på arbeidsgivere som legger til rette for at du kan ta videreutdanning. Det handler både om å betale for studiene, men ikke minst å gi de ansatte den fleksibiliteten de trenger for å gjennomføre det, forteller han.

- Vi er avhengige av å lære nye ting hele tiden for å henge med. Jeg tror bedrifter som legger til rette for at de ansatte kan utvikle seg vil få mye igjen for det, i form av mer motiverte, mer kompetente og mer lojale ansatte.

Verdi og arbeidslivsrelevans

UiA har mange fleksible videreutdanningstilbud som er mulig å ta ved siden av jobb og familie. Dette gjør at flere ansatte i arbeid har mulighet til å ta formell kompetanseheving. Ole Gerhard tror at endringer i dagens samfunn gjør at dette er viktig for det fremtidige utdanningstilbudet.

- Det at UiA har programmer som er mulig å gjennomføre på denne måten er bra og viktig. Jeg håper og tror både UiA og andre utdanningsinstitusjoner utvikler flere fleksible videreutdanningstilbud. Ny teknologi endrer jobbene våre, skaper nye jobber, nye bedrifter og nye næringer.

Ole Gerhards førsteinntrykk av utdanningen er at det er veldig givende å studere etter å ha hatt noen år i arbeidslivet og tilegnet seg praktisk erfaring. Det gjør at han kan anvende teorien og relatere seg til problemstillinger og oppgaver på en helt annen måte enn før han startet karrieren i arbeidslivet.

Ole Gerhard Sørensen og Jan Andre Hansen jobber sammen på samling.

- For meg er det både inspirerende og motiverende å få faglig påfyll som jeg kan ta med meg inn i jobben som daglig leder i Sør Cup. De fleste fagene jeg planlegger å ta i løpet av MBA-programmet kan veldig lett relateres til jobben jeg gjør. Det tror jeg gjør at jeg får bedre utbytte av programmet, og jeg håper og tror det vil gagne min arbeidsgiver også, sier han.

- Det er mange dyktige mennesker fra ulike bransjer og roller i programmet, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dem. Det å jobbe sammen med andre, som har en annen bakgrunn enn meg, gjør også at læringsutbyttet blir større.

Hardt arbeid

Frem til nå har Ole Gerhard prioritert å være fysisk til stede på alle samlingene. Dette har gått fint, takket være en fleksibel arbeidshverdag.

Men han er klar på at dette kommer ikke gratis. Det krever både tid og innsats.

- Selve jobben må du gjøre selv, ved siden av arbeidet ditt. Lesing og oppgaveløsing må som oftest vente til kvelden når ungene er lagt. Jeg legger meg også gjerne en time eller to senere enn kona, og de timene kan brukes til å studere fremfor å se fotball på TV.

Men det er absolutt overkommelig og verdt det.

- Som så mye annet, så handler det først og fremst om motivasjon. Er du motivert og ser verdien av å bygge på kompetansen din, så klarer du å prioritere det, avslutter han.