Med det nye studietilbudet «Design Thinking i praksis» lærer du å utvikle nye tjenester eller produkter tilpasset kundenes eller brukernes behov. Tilbudet gir deg verktøyene du trenger, slik at tjenestene eller produktene du lager blir mer treffsikre.
– Design Thinking tar utgangspunkt i designerens metode, og setter kundene eller brukerne i sentrum ved å involvere de i hele prosessen. Det er sunn fornuft satt i system, og du lærer å omgjøre noe som kan være abstrakt til noe håndfast som kan oppleves eller produseres og settes ut som et tilbud til kundene eller brukerne dine, forteller foreleser i emnet, Theodor Henriksen.
Ifølge fagansvarlig Even Fjellestad egner metodikken seg godt for å løse sammensatte problemer, da den tvinger deg til å konkretisere det abstrakte i problemene. Dette vil du få god innsikt i ved å blant annet lage prototyper av ulike produkter og tjenester.
– Når studentene lager forslag til løsninger må de ta noen valg og gjøre justeringer på veien, og slik «tvinges» du til å gjøre problemene mer konkrete. Dette er effektivt og gir svært mye læring, forteller Theodor.
– Det gir en enklere og bedre forståelse av utfordringene du står overfor, og studentene får noe mer konkret å utvikle, fremfor å bare snakke om problemene rundt et bord, legger Even til.
Ifølge Theodor kan Design Thinking anvendes for å løse alt fra små til store utfordringer.
– Det er ikke sikkert at flere års kartlegging, masse statistikk, utvalg og høringsutspill er den mest effektive måten å løse et problem på. Vi går oss ofte litt fast, og sier at «ja, men vi har brukermedvirkning, fordi vi har med en brukerrepresentant. Å gjøre brukerinnsikt handler om mer enn det. Vi vil vise hvordan reell innsikt kan skape stor verdi! Oppsummert så vil emnet gi deg som student praktisk erfaring i brukerinvolvering, idéutvikling og å omsette ideene til handling. Ved å utfordre oss på å lage mange ulike løsninger, vil det være større sannsynlighet for å finne én god løsning blant hundre forslag, fremfor å bruke lang tid på å lage det ene perfekte forslaget, sier han og fortsetter:
– Vi har en veldig iterativ tilnærming til det at vi hele tiden må utvikle oss og tørre å si at det ene forslaget var dårlig, fordi vi har lært noe nytt som gjør at vi tenker annerledes. Mange tenker at de skal være effektive og gjøre det kjapt, i stedet for å fokusere på å gjøre det riktig. Hvis du gjør det riktig i utgangspunktet, slipper du å gjenta prosessen flere ganger, sier Theodor.
Gjennom studiet står studentene fritt til å jobbe med selvvalgte tema og utfordringer. De vil få nyttige verktøy og god veiledning på hvordan de skal bruke de.
– Forhåpentligvis vil det gi dem en større trygghet i en ny måte å jobbe på, og styrke den kreative selvtilliten deres. Det vil også gi dem mer selvtillit på å omsette det de lærer til noe håndfast. Slik vil de se at de kan gjøre ting på andre måter, forteller de og legger til:
– Hvis du kommer til forelesningene med en åpen problemstilling om en utfordring man opplever internt i bedriften eller med sine kunder eller brukere, er det et godt utgangspunkt.
Tilbudet gis som videreutdanning ved Universitetet i Agder våren 2022, og gir 7,5 studiepoeng. Det gis på deltid og kan enkelt kombineres med full jobb.
Les mer og søk opptak til kurstilbudet her: