Kombinerer jobb og lederutdanning

I september startet et nytt kull studenter på Executive Master of Business Administration på UiA.

Bildet viser Lise Kjelle, regiondirektør i OBOS Block Watne, Hege Julianne Nevestad, hotelldirektør ved Caledonien, og Birgit Kjelsrud fra Noroff.
Fra venstre: Lise Kjelle, regiondirektør i OBOS Block Watne, Hege Julianne Nevestad, hotelldirektør ved Caledonien, og Birgit Kjelsrud fra Noroff har startet på EMBA-mastergraden denne høsten.

– Jeg ønsker å utvide min horisont, og tilegne meg kunnskap som kan brukes i flere bransjer enn min egen, sier Hege Julianne Nevestad, hotelldirektør ved Caledonien.

Hun er en av flere som nå har startet på masterutdanningen Executive Master of Business Administration. Tidlig i september ble første samling for det nye kullet avholdt ved Handelshøyskolen ved UiA.

Gleder seg til skolebenken

– Jeg har alltid hatt lyst til å ta en mastergrad, men jeg ville ikke slutte å jobbe for å ta utdanning. Tilbudet jeg så på UiA var det jeg så etter. Det gjør det mulig å kombinere jobb og utdanning, sier Nevestad.

Bildet viser voksne mennesker i en forelesningssal.

I starten av september startet EMBA-forelesningene.

UiAs Executive Master of Business Administration, forkortet EMBA, er rettet mot folk som har noen års erfaring fra arbeidslivet, og som ønsker en karriereutviklende utdanning kombinert med jobb.

– Etter noen år i jobb så trenger man gjerne påfyll av faglig kunnskap for å holde seg oppdatert. En sterkere fagkompetanse gjør at man står stødigere i lederrollen, sier Lise Kjelle, regionsjef i OBOS Block Watne.

Les mer om Executive MBA her.

Nettverksbygging

Emnene i mastergraden består av kundeorientert markedsføring, lederskap, digitalisering og endring, strategisk ledelse og forretningsutvikling, og økonomisk styring i beslutningsprosesser. I tillegg kommer seks forskjellige valgemner.

– Det blir vanskelig å velge emne, for det er så mange som virker interessante. Jeg gleder meg til forelesningene, og ikke minst til å mulighetene mastergraden gir til å bygge nettverk, sier Kjelle.

De valgfrie emnene er:

• Bærekraftsrapportering og nye rammebetingelser
  • Finansiell informasjon i en digital tid
  • HR i organisasjoner
  • Innovasjon og nye forretningsmodeller
  • Internasjonale kontrakter
  • Ledelse av komplekse prosjekter og verdikjeder

– Attraktiv utdanning

Totalt har 103 personer fullført utdanningen siden EMBA-utdanningen ble startet, og 25 personer er nå i gang med den.

– Det er en stor fordel for oss som bor i nærheten at utdanningen er her på UiA, men uavhengig av hvor du bor så er dette en attraktiv utdanning. Jeg håper at utdanningen vil gi meg en større faglig tyngde, og gi meg nye perspektiver, sier Birgit Kjelsrud fra Noroff.

Neste opptak til Executive Master of Business Administration er fra 1. oktober til 1. desember, med oppstart våren 2023.
Spørsmål om utdanningen? Ta kontakt med Marianne Kallhovd Vatne på marianne.vatne@uia.no