Jakob Mæland er årets masterstudent

– Han er et forbilde for andre studenter, og representerer Universitetet i Agder på en god måte, skriver juryen i sin begrunnelse.

Bilde av Jakob Mæland foran UiA Campus Kristiansand.
Jakob Mæland fra Porsgrunn er årets masterstudent. Foto: Sigve Nygård Bilden

Utnevnelsen av årets masterstudent ble gjort under den digitale avslutningen for masterprogrammene i regnskap og revisjon og økonomi og administrasjon den 1. juni.

«Årets masterstudent» ved Handelshøyskolen ved UiA er en årlig kåring, hvor deltakerne er studenter ved masterprogrammet i regnskap og revisjon og økonomi og administrasjon.

Ville utgjøre en forskjell

Juryen er sammensatt av studentforeningene Mercurius og Econa, samt representanter fra Handelshøyskolen ved UiA.

– Jeg har hatt et ønske om å utgjøre en forskjell for mine medstudenter. Det har ført til 35 forskjellige verv og deltidsstillinger på universitetet, sier Jakob.

Han begynte med verv i Mercurius, linjeforeningen for økonomistudenter. Så gikk han videre til leder for Karrieredagen UiA Kristiansand 2018, studentassistent ved UiA Karriere og så en rekke forskjellige verv og stillinger innenfor mentorskap og studentpolitikk. Nylig var han leder for valgkomiteen til Studentorganisasjonen i Agder ved årets studentvalg på UiA. Felles for alle er studentengasjement.

Relevant erfaring

– Jeg har vært opptatt av at vervene og stillingene jeg har hatt skal være relevante for fagfeltet mitt. Det har gitt meg bred kompetanse og erfaring. Universitetet i Agder har vært en god plass for å prøve meg på forskjellige områder, og jeg har fått mange muligheter til å bidra, sier Jakob.

Jakob kommer fra Porsgrunn, og begynte på bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon i 2016. Han fortsatte på masterprogrammet i regnskap og revisjon.

– Et forbilde

– Han har lagt inn en enorm innsats for å bedre studieløpet, vist stor selvstendighet og vært initiativrik i alle sine fem år på universitetet. Juryen mener at personen er et forbilde for andre studenter, og representer UiA og Handelshøyskolen ved UiA på en svært god måte, står det i juryens begrunnelse.

Til høsten venter jobb som revisor i PricewaterhouseCoopers (PwC) i Kristiansand, men Jakob er ikke helt ferdig med UiA enda.

– Jeg blir i regionen, og ønsker fortsatt å ha en kobling til UiA! Jeg blir sittende ut styreperioden i fakultetsstyret for Handelshøyskolen ved UiA og Studentsamskipnaden i Agder, og vil være med gjennom UiA Alumni og som deltidsstudent fremover, sier Jakob Mæland.