Internship hos NHO: – Får tillit og ansvar

Julie Bærø Borgestad og Pia Heggelund ønsket seg relevant erfaring under studietiden. Internship i NHO Agder ble løsningen, og de stortrives.

Bilde viser Julie Bærø Borgestad og Pia Heggelund foran NHOs kontorer i Kristiansand.
Julie Bærø Borgestad (til venstre) og Pia Heggelund har internship hos NHO Agder høsten 2022.

– Vi har veldig varierte dager på jobb, og er mye på farten rundt om i hele Agder. Det har gitt oss et stort nettverk, sier Borgestad.

Hun tar en mastergrad i innovasjon og kunnskapsutvikling ved Handelshøyskolen ved UiA, og søkte seg til internship-programmet våren 2022.

Internship-programmet gir studenter mulighet til å arbeide i en virksomhet med oppgaver som er relevante for utdanningen. Programmet gir 15 studiepoeng, og deltakerne blir fulgt opp med veiledning underveis. Programmet er et valgemne i flere av Handelshøyskolen ved UiAs masterprogrammer.

Les mer om internship-programmet her.

Åpner dører til næringslivet

– Mye av grunnen til at jeg valgte å studere ved UiA var internship-programmet. Dette er mye mer utbredt utenlands, og gir studenter en unik mulighet til å få relevant arbeidserfaring, sier Pia Heggelund.

Bildet viser Anne Klepsland Simonsen i NHO Agder.

Rådgiver Anne Klepsland Simonsen i NHO Agder sier at internship gir en unik innsikt i næringslivet for studenter. Foto: Mona Hauglid

Hun tar en master i International Business. Både Borgestad og Heggelund skal jobbe totalt 300 timer for NHO Agder høsten 2022. Deretter følger 100 timer jobbing med en sluttrapport.

– Våre oppgaver er blant annet å lage digitale håndbøker for NHOs medlemmer, og vi har også produsert noen videoer. Det er viktig at vi er selvstendige, og vi får tillit og ansvar. Ellers er vi med på mange bedriftsbesøk, og det er en flott mulighet til å bli kjent med sentrale personer i næringslivet på Sørlandet, sier Borgestad.

Setter tydelige krav

Rådgiver Anne Klepsland Simonsen i NHO Agder har noen års erfaring med internship-programmet til UiA, og har veiledet internship-studenter flere ganger.

– Dette er femte året vi er med, og hvert år er forskjellig. Vi er et lite team på fire personer i NHO Agder, og derfor setter vi tydelige krav til studentene om at de må være selvstendige. Pia og Julie bidrar virkelig, og gir oss ny kunnskap og økt kapasitet, sier Simonsen.

Sørlandet har hatt rykte på seg for å være et vanskelig sted for unge å få seg jobb. En del av løsningen kan være internship, sier Simonsen.

– Både Julie og Pia har sikret seg jobb etter masteren allerede. Det å være på internship gir studenter en helt annen innsikt i hva bedrifter er ute etter, og ikke minst er det en flott måte å møte gode kontakter på, sier hun.