- Handelshøyskolen blir mer på hugget

Handelshøyskolen ved UiA kan i november rykke opp i "eliteserien" blant handelshøyskoler. Studentene tror dette vil trekke flere til utdanningen.

Christian Ottesen og Kristina Ågedal var i London på seminar som studentrepresentanter i fakultetstyret, foto.
Christian Ottesen og Kristina Ågedal var i London på seminar som studentrepresentanter i fakultetstyret.

I november får Handelshøyskolen ved UiA besøk av AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business), som skal vurdere om de vil anerkjenne fakultetet. Det har vært en lang prosess frem mot besøket, og organisasjonen skal undersøke alt fra hvordan ansatte jobber sammen til hvordan studentene har det. Kun én annen handelshøyskole i Norge har AACSB-akkreditering.

- Del av en elite

- Ved å gjennomføre en slik akkreditering får fakultetet mer press på seg, og blir mer på hugget. Mange av de store handelshøyskolene i verden er medlemmer, så dette vil gjøre Handelshøyskolen ved UiA til en del av en elite, sier Kristina Ågedal.

Hun og Christian Ottesen er studentrepresentanter i fakultetsstyret, og var i helgen på tur til London sammen med ansatte på Handelshøyskolen for å delta på et seminar i regi av AACSB. Seminaret tok for seg de 15 standardene en AACSB-høyskole skole må oppfylle.

- Det er en omfattende prosess, og mye som skal vurderes. Det settes krav til handelshøyskolen lignende de som stilles til private bedrifter. Dette sikrer at studenter kan være stolte av hvor de studerer.

Dekan Ronald Tuninga ved Kingston Business School kommer til UiA i november, foto

Dekan Ronald Tuninga ved Kingston Business School kommer til UiA i november.

Besøk i november

I dag har 817 handelshøyskoler fra 53 land en AACSB-akkreditering.

- Å få en status er ikke målet med det vi gjør, men reisen en handelshøyskole gjennomgår. Vi ønsker å bidra til forbedret utdanningskvalitet, slik at studenter får det beste ut av sin utdanning, sier Ronald Tuninga.

Han er dekan ved Kingston Business School i London, og skal besøke UiA i november med AACSB. Han skal snakke med studenter og ansatte, og gå gjennom Handelshøyskolen ved UiAs dokumentasjon.

- Dette kombinerer interne og eksterne prosesser, og vil gi studentene trygghet på at utdanningsstedet deres fortsetter å utvikle seg, sier han.

Fakta:

• AACSB er en internasjonal akkrediteringsorganisasjon.
  • En akkreditering innebærer at en handelshøyskole må oppfylle ulike standarder, som å sikre at forelesere benytter seg av oppdatert kunnskap, og at utdanningene holder et internasjonalt nivå.
  • AACSB ble grunnlagt av 17 amerikanske universiteter, blant annet Harvard University, Yale University og Columbia University.
  • I Norge er det kun BI som er akkreditert av AACSB.