Gjenforent etter 50 år

Nylig hadde kullet som startet på økonomi og administrasjon i 1971 gjenforening på UiA.

Bilde av deltakerne. De står samlet i en trapp i Vrimlehallen på Campus Kristiansand.
33 av 90 studenter møtte opp til gjenforeningen.

– Vi måtte kontakte Statsarkivet for å få ut klasselistene våre, slik at vi kunne kontakte alle sammen. Listene var skrevet for hånd, sier Terje Reidar Røhne.

Han er en av organisatorene bak gjenforeningen som ble avholdt 1. oktober. Han har holdt kontakten med noen av de andre fra kullet, og da de innså at det nærmet seg et 50-års jubileum bestemte de seg for å markere anledningen.

Tre foredrag

– Av totalt 90 studenter fikk vi med 33 på en gjenforening. Det er ikke verst når det er så lenge siden! Vi tok kontakt med UiA for å høre om mulighetene for å kunne komme på besøk, og der var det god respons, sier Røhne.

De tok kontakt med Handelshøyskolen ved UiAs alumni-kontakt Anne Martins Bjærke, og sammen fikk de på plass tre foredrag for 71-kullet. Ett om historien til Agder Distriktshøyskole frem til det ble etablert en handelshøyskole, holdt av professor emeritus Arild Sæther, ett om Handelshøyskolen ved UiAs historie fra 2014 frem til nå, holdt av visedekan Bjørn-Tore Flåten, og ett om akademisk e-sport, holdt av førstelektor Rune Andersen.

– Det er veldig flott for oss at de tok initiativet til en slik samling. Dette gir oss en sjanse til å pleie forholdet til gamle studenter, og få lære av deres erfaringer, sier visedekan Bjørn-Tore Flåten.

– Flott

Han holdt selv foredrag for alumnene om Handelshøyskolen ved UIA fra 2014 og frem til i dag.

Etter foredragene på universitetet inviterte Handelshøyskolen ved UiA til lunsj, og på kvelden hadde alumnene selv arrangert festmiddag på et hotell i sentrum.

– Det har vært flott for oss å komme i kontakt med universitetet. Vi kom raskt i kontakt med de rette folkene, og fikk på plass et godt program. Hvis det er andre der ute som tenker på det samme kan jeg varmt anbefale det, sier Terje Reidar Røhne.